onsdag 11 maj 2011

Sadel på

Liten häst med stooor sadel! I helgen longerade jag Cornell med sadel för första gången. Skritt och trav gick bra men när vi tog galopp så blev det lite cirkus en stund men sedan lugnade han sig. Sadeln såg så stor ut på honom, nådde nästan bak till korset och ingen manke har han än. Mätte honom och han är ca 154 cm,, lite liten men hoppas ändå att han kommer att bli strax över 160 i alla fall. Hovrötan har torkat upp nu och ser väldigt bra ut, tack om lov!!
I går tränade jag Zara för Sigrid igen. Förra gången var det träning i lång form men den här gången fick jag rida i lite högre form. Mycket tempoväxlingar för att få henne att lyssna, hon är ju så pigg,, lilltjejen! Efter ett tag fick jag henne helt framme i handen och då känns hon superfin, på hela tiden och hela hästen får sån balans,,, för att i nästa sekund tappa balansen och vingla iväg,, men så är de ju dom små. Fick även den här gången galoppera i högt tempo längs långsidorna men nu skulle jag samla mer i volterna utåtställd, gick bra, hon kämpar så bra. Hon biter fortfarande fast i bettet i övergångarna och jag får "lirka" men bettet hela tiden men det har blivit mycket bättre. Lyckades med en fattning i galopp från skritt, måste "smyga" lite med den övningen för tar jag i bara en aning för mycket så blir det en nit och hon börjar backa i stället.
Zara har precis börjat brunsta och Calista brukar brunsta strax efter henne. Så nu är jag lite orolig,, min plan var (och enligt almenackan) att hon ska brunsta till veckan eftersom jag ska tävla på söndag. Risken finns att detta nu spricker och att jag måste köra ner henne till seminstationen redan på fredag. Pia skulle hålla koll på henne under dagen och höra av sig om hon såg nån brunst. I värsta fall får jag stryka mig på söndag

5 kommentarer:

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Du verkar ha fullt upp med både det ena och det andra nu;)Fin han är lillhästen!

Inger sa...

MM: Ja just nu är det fullt upp men snart går alla hästar på bete och då ska jag lata mig ett tag!!:)

Inger sa...

MM: Ja det är fullt upp nästan jämt men snart går hästarna på bete och då ska jag lata mig lite,,:)

Irene sa...

Lycka till på söndag! Duktig han var som ville ha sadel på sig. Han ser lite förvånad ut.

Inger sa...

Irene: Ja lite förvånad blev han, undrade vad det var för stort "paket" jag snörat på honom!