tisdag 17 maj 2011

Planen sprack!

Typiskt att det aldrig ska bli som man planerat. Calista brunstade och jag tordes inte vänta över helgen utan åkte ned till seminstation på fredag och där blev hon kvar. Fick stryka mig i MSVn på söndag men det var bara att välja,,, föl eller tävling och då blir det föl,,, naturligtvis!

Zara har fått vila några dagar och nu märks det att hon har börjat få lite kondis för i går när jag red så var hon som en osäkrad granat!! Beredd att explodera för minsta ljud. Pigg nåt enormt och bara låg på och vid galopp så hoppade hon upp i luften och gjorde nån sorts krumelutt!! När hon är lite pigg och innan hon är riktigt uppvärmd så har hon snubblat och ramlat ned på knäna flera gånger. Hon har liksom ingen ordning på sina ben när hon är spänd och pigg. Går på men huvudet upp i luften som en strut och hoppar hon då till för nåt så slår hon knut på benen och styper med nosen i backen. Har varit på väg över nacken på henne flera gånger men lyckats kraval mig kvar. Det blir väl bättre bara hon växer till sig.

Rider ut ett par gånger i veckan nu och det går kanska bra. När hon blir rädd för något så slår hon på en nit och försöker jag få henne att gå så gör hon nåt mellan ting mellan stegring och bock och vänder i luften och det är omöjligt att få henne framåt. Vägra att hoppa av och leda henne förbi, Calistas mamma (som var helt galen!) gjorde jag det med och det slutade med att jag fick hoppa av och leda henne förbi allt! Började i stället att göra en liten volt med Zara och liksom ta fart framåt igen, stretar hon då så gör jag en volt till ända tills hon känns avslappnad i låg form och sedan tar vi satts igen,, funkat väldigt bra. Nu får vi färre och färre stopp för varje gång vi rider ut, hon hoppade till och med över en bäck på vägen hem förra gången. Innan jag fick henne att hoppa så ledde jag henne över bäcken, så där gjorde jag ett undantag. En dag så tog hon satts och hoppade över bäcken och jag stod bredvid ett träd på ena sidan, problemet var att Zara sprang i full fart på andra sidan av trädet!!! Slet tygeln ur handen på mig och drog järnet hem,,, som tur var så tog hon en liten stig upp till stallet så hon inte kom ut på vägen.

Inga kommentarer: