måndag 11 april 2011

Första longerpasset

I går hämtade jag in Cornell och hade lite vårstädning av honom. Tror jag fick ihop en hel kärra med vinterpäls när jag hade borstat honom klart. Tänkte tränsa och gå en sväng men upptäckte då att nu hade han växt ur tränset. Bettet satt alldeles för hårt i munnen och det gick inte att länga något mer så nu måste jag fixa fram ett nytt träns. Tog på grimma i stället och gick ut till longervolten som nu,,, äntligen har blivit snöfri! Cornell sprang mest runt och struntade fullständigt i min röst och komandon. När han hörde något ljud blev det tokrejs och bockningar, nästa varje gång så slog han åt mitt håll, den fulingen! Fick stå och känna mig jätte beredd så jag kunde snärta till honom när han slog åt mig. Efter ett tag lugnade han ner sig och travade och galopperade hyfsat lugnt. Bortsett från sparkarna så kände jag mig nöjd med första longerpasset.
Zara kunde jag också rida ute för första gången i år, inte ut i skogen utan på ute plan. Den skottades förra veckan och nu hade den tinat fram och isen smält så den var mjuk och jätte fin att rida på. Zara var spänd och tittig från början då vi har både en bäck och en fors alldeles intill som brusar väldigt nu på våren. Skrittade runt ganska länge tills hon lugnat sig och sedan gick det bra att rida. Tränar mycket volter, övergångar och galoppfattningar. Försöker hela tiden ha henne väl framme i handen, så snart hon släpper och känns lite vinglig så går jag tillbaka till skritt och börjar om där. I går gjorde hon tre galopptattningar från skritt i höger varv, i vänster har vi inte lyckats riktigt än, måste ta några travsteg där först.
Calista har jobbat ganska lite i veckan, i går var det lösgörande på uteplanen. Hon känns fortfarande lite sur,,, inte lika mycket som på tävlingen men ändå. Funderar om det är brunsterna som satt fart ordentligt och att hon helt enkelt känner av det. Har hört att vissa ston får ont i länden när de brunstar. Har mer och mer börjat fundera på om jag ska betäcka henne igen,,, vi får se.

2 kommentarer:

Irene sa...

Så duktig hon är Sara!

Inger sa...

Jo det går framåt lite i taget.