tisdag 15 november 2011

Sigrid träning

Nu har jag varit på två mycket lärorika och roliga dagar med träning för Sigrid Bergåkra. Hon är helt otroligt inspirerande och entusiastisk Zara skötte sig jätte bra men jag måste få in henne lite mer i "ramen"och hon måste börja flytta sig lite mer för skänkeln. Ska börja ta upp henne lite mer i formen i galoppen, har ridit henne mycket i låg form hittills. Fick rida på stor volt i galopp men ställning utåt och rumpan lite innanför spåret för att förbättra hennes galopp. Det gillade inte Zara, hon gjorde rejäla kosparkar så fort jag nuddade henne med ytter skänkel. Gick lite bättre efter en stund men detta måste vi träna vidare på. Sedan skulle vi göra halt och prova en ryggning,, fast det hade vi aldrig gjort förut och det sa jag till Sigrid. Inga problem, tyckte hon,, gör bara halt och försök få in bakbenen så bra som möjligt, luta dig lätt framåt och lirka med bettet samtidigt som du har ett lätt tryck med skänkeln, sa hon. Gjorde som hon sa och voala,,, Zara ryggade snyggt,, som hon aldrig gjort annat. Andra dagen så frågade jag om inte Sigrid ville rida henne lite, kul att se från backen en gång. Det är aldrig någon annan än jag som ridit Zara tidigare. Det var jätte kul att se,, lite kantig är hon Zara men det saknas lite muskler här och där. Bakbenen är jätte fina men hon måste komma upp lite mer fram.
Har också fortsatt att rida Cornell i veckan,, går sädär. Han envisas med att försöka få av mig hela tiden. I torsdags så red jag själv och när jag skulle sätta igång första traven så blev det några ordentliga skutt men fick stopp på honom ganska snart, som tur va. När vi skulle skritta framåt igen så reste han sig rakt upp!! Hoppade då av och ledde honom några varv runt och sedan hoppade jag upp igen och då gick det bra. Kunde trava runt och göra lite halter och volter. På söndag var Göran med upp och hade honom på lina medans jag red och då gick det helt utan problem. I går var jag upp igen och då blev det rodeo,,, igen!! Chrille kom upp och hjälpte mig att hålla honom på lina men han var helt hopplös, bockade i ett!! Men gav mig inte så till slut gav han också upp och skötte sig hyfsat Ska försöka rida honom oftare nu för att se om bockningarna ger sig men ska se till att ha hjälp hela tiden. Rider jag mer så lär jag samtidigt mig att känna honom och vet hur han beter sig så då blir det lättare att klara av bockningarna.

Inga kommentarer: