måndag 7 november 2011

Ny sadel!




Fortfarande har vi ett underbart höstväder här i norr. Varmt och sol lite till och från, trist bara att det är så geggigt överallt. Jobbar på med en mycket duktig och ambitiös Zara. Övergångarna går bättre och bättre, biter fast allt mindre. Har nu börjat träna tempoökningar ganska mycket. Försöker öka och minska i trav och galopp men hela tiden behålla bjudning och fram för allt,, rytmen. Börjat lite med bakdelsvänningar, gjorde först bara en liten volt med fokus på ställningen i nacken mer än att hon vände runt inner bak, men det blev inte bra, så nu har jag ändrat taktik. Ska börja i stället med att lära henne sluta längst väggen. Går i skritt med ställning mot väggen och flyttar ut rumpan,,, inga problem. Sedan lirkar jag sakta ställningen utåt så hon går över i en sluta. Så fort jag lyckas med en eller två steg så får hon beröm och jag ställer tillbaka. Gör detta för att hon ska förstå ytter skänkel bättre, får hon kliva ut med bakdelen för länge i bakdelsvänningen så tror jag det kan vara svårare att ändra på sedan. Ska i alla fall prova så här ett tag så får vi se hur det utvecklar sig.

På fredag var Göran åter med mig upp till ridhuset och höll Cornell medans jag travade och igen,,,, så blev det rodeo!!! Förstår inte varför han ska gör a på detta viset,,, har aldrig haft en häst som bockar så här. Men det är bara att kämpa på och hoppas att jag håller mig kvar. På lördag så sadlade jag och skulle gå upp själv till ridhuset. När jag ska gå ut genom dörren så hakar stiglädret fast i dörrhandtaget!! Ser det precis så jag försöker, snabbt som ögat knuffa Cornell bakåt så att jag ska få lös honom men icke,,,,!! Cornell får naturligtvis panik och reser sig när han känner att han sitter fast. När han åker upp i luften så sopar han till mig med sina framben så jag flyger som en vante fler meter bakåt och landar i geggan. Ser hur han sliter och drar för att komma lös, tänker att "måtte stiglädret smälla av snart" men duktig som jag varit och köpt stigläder som ej töjer sig och är förstärkta med nylonkärna så håller de för vad som helst!! Till slut går remmarna till jorden av och fästet för stiglädret böjer sig utåt så han kommer lös. Svär över mig själv att jag var så himla klantig och gå så nära dörren,,, skiiit !!!%%**!!¤¤ Fick sadla av och ställa in ridningen Gick direkt in och surfade på sadlar. Vi har bara en sadelmakare i Sundsvall och jag vet sedan tidigare att det brukar ta tid att få en sadel fixad då han alltid har mycket att göra. Jag har länge tänkt att jag nog borde byta sadel men varit för lat att ta tag i det. Byta dels för att Cornell och Zara är något smalare över ryggen än vad Calista är så jag skulle behöva en vidd +0,5 i stället för +1 som jag har nu. Lika så skulle jag behöva en 16,5 alt 16 tum ,då jag har nära på taxben, i stället för 17 tum. Amerigo märket vill jag inte byta ut, tycker den är superskön att sitta i. Var in på sadelmagasinet och kollade vad de hade för begagnat inne och till min stora glädje så hade de precis vad jag behövde. En Amerigo classic 16,5 tum +0,5 med bra pris,, 14000 kr. Beställde den direkt kommer förhoppningsvis om 3-4 dagar. I morse var jag in till sadelmakaren här i stan och lämnade in min sadel. Han sa att det inte var några problem att fixa den och han skulle även kolla igenom att inget annat inuti hade gått söder så den blir ordentligt kollad. När jag får tillbaka den så ska jag försöka sälja den.

Inga kommentarer: