torsdag 24 november 2011

Det går framåt



Äntligen har Cornell börjat uppför sig. Har fortsatt att ha hjälp varje gång jag ridit honom och förra helgen så red jag ett pass där han höll sig på backen hela tiden,, äntligen!! Dan efter var jag upp och red själv och det gick också bra, inga bockningar alls. Däremot så har nästa steg i utvecklingen kommit, nämligen att han drar sig mot utgången och är lite småtjurig. Men det är inte nåt som bekymrar mig alls, det går över.
Har glömt att berätta om min nya sadel,, den blev helt perfekt! För första gången i mitt liv så sitter jag i en sadel som jag inte kan glida runt i och där knäet ligger an mot vulstret, helt underbart! Förr har jag alltid velat "sätta till mig" så snart jag gör en halt men nu behöver jag inte det längre, eller rättare sagt, jag kan inte jag sitter liksom där jag sitter. Min gamla sadel ska vara klar från rep på fredag och jag har två personer som är intresserade av att prova den så slutet gått allt gått!
Zaras träning går också vidare men flera nya övningar nu. Red för Gunilla i tisdags och fick då lite hjälp hur vi ska träna bakdelsvänningar. Fick rida i en fyrkant och försöka vända på bakdelen några steg i varje hörn. Det går ganska bra i vänster varv men i höger är det inget vidare. Inga problem om hon får vända med ställning i nacken lite, lite till vänster men så snart jag ställer över lite i färdriktningen så kliver hon ut med bakdelen. Tänker fortsätta att träna lite sluta längst väggen för att stretcha hennes yttersida så får vi se hur det går. I höger varv har jag lyckat få ca 2-3 steg i en sluta och då får jag vara snabb med beröm så snart det blir rätt. Förvänd galopp går helt utan problem och hon blir starkare för var dag som går.
I går var jag ner till Volmsta gård och red en 4-åring som heter Kenzo åt Victoria, pga att hon har ont i ryggen. Kenzo är en stor kolsvart kille som är superambitiös och alltid gör sitt bästa. Det var jätte kul, det bästa som finns är att rida unghästar så länge dom inte vill slänga av mig!!:)

Inga kommentarer: