måndag 31 oktober 2011

Första traven avklarad




I torsdags så följde Göran med mig upp till ridhuset med Cornell för nu var det dags att börja trava på honom. Eftersom han har försökt kasta av mig en gång så tordes jag inte prova själv utan vill han någon som höll i honom. Tog transporten upp så fick vi träna att lasta lite också. Behövde ingen lina utan det räckte att Göran puttade på honom lite på rumpan så gick han in. Började med att gå runt med Cornell bra länge för att han skulle slappna av ordentligt. Sedan satt jag upp och skrittade utan problem. Göran fäste linan i bettringarna och sedan satt vi igång. Cornell tog bara ett travsteg sedan var det dags för rodeo igen!! Hann med ett par tre rejäla skutt innan Göran lyckades rycka tag i honom så att han slutade,,, puh,, nära ögat igen att jag skulle få tugga grus. Men sedan blev han snäll, provade igen och nu travade han på som han aldrig gjort annat. Vi travade runt, gjorde halter, volter och en massa övergångar utan några mera skutt! Dan efter gick jag upp själv med honom till ridhuset och gjorde samma övning, nu utan att Göran var med som säkerhetslina, och det gick bra! Var lite orolig när jag skulle sätta igång honom i traven och försökte verkligen smyyyyga igång den. Inga försök till bock utan han travade lugnt och fint runt ridhuset, skönt!!

På söndag var det dags för oss att träna för en ny tränare. Det var Karin Engström som är unghästberidare på Flyinge som kommit upp till Maria Roos ridhus för lite träning. Vi var ca 10 st dressyrryttare som anmält oss. Passet började sådär,,, precis när jag ska kliva upp på Zara så spricker dragkedjan på men ena ridstövel och den går inte att fixa. Får rida med den helt öppen hela passet, sitter bara ihop längst upp på stöveln. Träningen var i alla fall bra. Fick träna massor med övergångar skritt/trav och trav/galopp. Jag formar henne lite för mycket hela tiden och måste träna på att även ha henne helt rakriktad emellanåt. Hon ska vara lika på båda tyglar och jag ska kunna "bolla" mankammen mellan höger och vänster, som Karin sa. Fick också träna mycket på att försöka inverka med sätet. Då Zara är ganska på och pigg så ska jag försöka bromsa henne med sits och att spänna emot med bål och mage. Fick också rida på volt i galopp och träna hennes balans, ställa ut in och göra överstrykningar med inner handen. Fick många bra tipps och kände mig mycket nöjd med passet. Maria hade fixat jätte fint med fika efteråt och det var så trevligt att sitta och kolla på de andra och fika och surra med ridmänniskor som jag inte träffat på länge.

Inga kommentarer: