torsdag 13 oktober 2011

3-års segrare hoppning Breeders!!



Måste lägga in en bild på Cornells lösdrifts- och betes polare "Love" som vann Breeders för 3-åringar i hoppning i Flyinge i helgen. Upplings hade två hästar med på Breeders, 4-åriga Cardine gick också till final men blev ej placerad sedan.
Zaras ben blir sakta, sakta bättre och bättre men jag fortsätter att smöjra och linda varje dag, törs inte sluta än. Tränat markarbete nu två dagar och det går bra. Hon biter fast i övergångarna nu också men bara under uppvärmningen sedan blir det bra. Värmer upp i låg form med fokus på att hon ska vara helt avspännd i nacken. Kollar av att jag kan göra halter, övergångar och lite öppna åt båda hållen med nacken helt avspännd och i låg form. Sedan skritt paus innan jobbet börjar. Det nya vi lagt in i vår träning nu är förvänd galopp, påbörjat lite bakdelsvänning och lite mer samling i galoppen. Gör en diagonal i galopp och forsätter sedan förbi kortsidan i förvänd, vänder sedan snett igenom. Bakdelsvänningarna gör jag bara en mini volt och försöker hålla emot så att hon inte kliver ut med bakdelen. Fokuserar på ställningen i nacken mer än på bakdelen, än så länge. Samlar lite både i trav och galopp så länge hon bjuder, släpper hon bjudningen så rider jag framåt några steg innan vi samlar lite igen. Brukar avsluta med att höja henne i formen och träna lite skänkelvikningar och några korta travökningar. Sedan avslut i mycket låg form i stora volter och bågar som stretching.
I tisdags var det dags för en tur på Cornell igen, hann bara sätta foten i stigbygeln och sätta mig då han laddade och gjorde några rejäla bockningar, riktiga rodeoskutt!! Den lilla gangstern,,,, kände att detta kommer inte att sluta väl och jag vill verkligen inte ramla av. Lyckades peta ut fötterna ur stigbyglarna och kasta mig av och landa på fötterna innan han dängde mig i backen!! Bråkade på honom,,, innan jag snabbs satt foten i stigbygeln och hoppade upp igen. Satt beredd att han skulle gör det igen men nu skötte han sig. Skrittade runt och gjorde lite volter och halter precis som vi gjort förut och inga mer försök till rodeo, tack och lov!!

Inga kommentarer: