fredag 10 december 2010

Det går framåt!!


Nu har vi haft det väldigt kallt i Baggis ett tag, mellan -8-18 hela tiden. På kvällarna när jag traskar upp till ridhuset med Calista så börjar jag se ut som en amerikansk "baglady". Stor tjock dunjacka men reflexväst utanpå, stor tjock mössa som jag sedan trycker ned hjälmen utanpå så den balanserar en bit ovanpå och pannlampa på det. Stora tjocka hanskar och täcke på hästen som jag också virar runt mina ben. När man sedan kommer upp till ridhuset så får jag börja med att klä av mig lite, byta hanskar och sätta hjälmen på huvudet innan jag börjar rida.
Tänkte ta det lite lugnt i december med Calista men då jag tränade för Sigrid sist så blev jag så taggad att vi har tränat på lite till. Försökt att lägga upp passen lite mer strukturerat och ha mål för varje träning. Inte bara rida upp och sedan börja fundera på,,,, vad jag ska träna på i dag. Planera innan vilka övningar jag ska göra sedan köra övning för övning med skrittpaus emellan. Det har funkat väldigt bra och Sigrids tipps har gett resultat. Piruetterna blir bättre och hon är nu mycket mer sansad. Slänger sig inte runt utan galopperar runt fint,,, fast för att få dom centrerade så har vi en bit kvar. Passagen har däremot börjat funka helt kanon!!! I går var det första gången som jag sa åt henne att nu räcker det med passage,, inte tvärtom. Underbart!!! Hon har inte så höga lyft än men hon har fattat att hon ska vila på stegen och det är en bra början.
I går beställde jag ett nytt kandar på nätet ett Globus. Tyckte det såg väldigt fint ut och till ett bra pris. Har ett gamalt kandar som jag köpte för några hundringar i en fyndlåda på Hööks som nu har gjort sitt. Calista har börjat få skav av nosgrimman av det och jag måste använda ludd hela tiden,,, så det var verkligen dags!!!

4 kommentarer:

Irene sa...

Inte lätt att klä sig rätt i kylan.
Kul med nytt kandar. Har du någon bild på det?

Magic Moment Chess-Strauss sa...

En plan är alltid bra att ha inför ridpasset;)Kul med nytt kandar och att piruetterna samt passagen börjar bli fina,hoppas på en film inom kort så man själv blir mer inspirerad i dressyren!

Inger sa...

Försökte lägga in en bild på kandaret men gick ej att kopiera från deras hemsida. Ska absolut föröka filma en snutt när vi passagar,,:)

Inger sa...

Bild på kandaret: http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/5207