fredag 17 december 2010

Nytt kandar


Ja så har jag fått det nya kandaret, blev väldigt nöjd. Brukar alltid köpa storlek cob till Calista för hon har inte så stort huvud men då nosgrimman på det gamla kandaret skavde och jag hade den på yttersta hålet så köpte jag ett fullstort denna gång. Men det blev en aning stort, det fanns hål så jag kunde spänna in så det passade men "flärparna" på alla spännen blir så långa. Får väl försöka klippa av och fixa till lite, blir nog bra. Pannbandet måste jag byta till ett mindre det hänger bara och är alldeles för stort.
Nu har vi snöoväder i Sundsvall och snön vräker ned, enda fördelen är att då blir lite varmare ute, bara -1 grad i dag. Ridit inne hela veckan,, stackars häst, men vad gör man,,, Calista är inne i en toppform nu, jätte kul att rida och det mesta funkar väldigt bra. Varje pass när vi ska öva passage så blir hon lite frustrerad och reser sig lite innan hon kommer ihåg vad det var jag vill att hon ska göra men sedan går hon över i passage och jobbar jätte fint. Serierna är sådär, blir lätt korta och lite "struttiga" och ibland surar hon ihop, slår med svansen och lägger öronen bakåt. Men hon försöker hela tiden göra sitt bästa och jag tror att i serierna är det mycket mitt eget fel, jag ger för överdrivna hjälper och då blir hon irriterad.
Pysslet med Cornell går också lite bättre. Han går självmant in i dusch spiltan nu och inga "kosparkar" längre då jag kratsar hovarna. Tränar visning för hand i ridhuset och det går hyfsat Han får nåt bryt ibland och skuttar lite men tar tillrättavisningarna bra och det blir bättre och bättre.
Nu tänker jag och hästarna ta lite jullov, vila lite, äta god mat och bara slappa framför TVn och det ska bli så sköööönt!! Så God Jul alla kära vänner så hörs vi efter jul!!!

3 kommentarer:

Irene sa...

Tjusigt kandar! Låter härligt att du tränar på passage, vad ni är duktiga!

Inger sa...

Tack Irene, men det är ingen passage med höga benlyft utan bara lite "vila" på varje steg

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Jättefint kandar och fin häst också såklart;)!God Jul till er med!!