måndag 10 januari 2011

Snöstorm!


I torsdags hade vi ett riktigt snöoväder här. Snön vräkte ned vinden ven. Det var dags att rida Zara och jag hade ingen lust att försöka ta transporten då den var helt insnöad. Packade på oss rejält med kläder och täcke på hästen och red upp till ridhuset. Det var första gången jag var ute med Zara i busväder, var beredd på att hon skulle bli lite rädd för blåsten och allt som viner men det gick hur bra som helst. Väl uppe vid ridhuset så var det, trots vädret fullt med hästar där. Två unghästar som hoppade och en ponny som fick lite dressyrträning av Victoria. Gick väl sådär att rida,,, Ponnyn körde i full fart runt och då Zara blir rädd när hästar kommer snabbt bakifrån så försökte jag parera så att vi inte råkade ut för detta. Unghästarna som hoppade rev och kraschade in i hindren då och då och varje gång så höll Zara på att flyga i luften av skräck då det lät rätt mycket!!! Försökte rida så att hon skulle se när dom hoppade för då blev hon inte lika rädd. Red bara ca 30 min sedan var Zara genomsvettig inte för att hon var trött utan av stressen. Men det var bra träning i alla fall då sådana här situationer kommer att dyka upp fler gånger, kände mig nöjd med att jag satt kvar också, känner mig annars smidig som en järnspis:)
Calista har fått hosta så hon får ta det lite lugnt nu. Vi har ju inte träffat några nya hästar och ingen av de vi träffar har nån snuva så jag vet inte var det kommer ifrån. Hon har lämnat sitt kraftfoder i två dagar och harklar sig och hostar ordentligt men ingen feber i alla fall. Höet äter hon upp och verkar annars inte hängig bara hostig. Ska avvakta några dagar till innan jag kontaktar en veterinär.

Inga kommentarer: