måndag 15 augusti 2011

Förberedelser inför kvalitets

Ännu en helg har passerat med strålande väder här i Baggis. Tränade för Sigrid måndag, tisdag med Zara.Fick jobba mycket med galoppen då hon faller över i fyrtakt där ibland, får rida i ganska högt tempo för att hon ska komma in i rätt takt. På tisdag var det inga problem alls utan då fyrtaktade hon inte alls trotsatt vi red i både högt och lågt tempo. Är dock inget att oroa sig för, säger Sigrid så det är en styrkegrej.Hänger ihop med att hon ibland faller över i passgång när hon är trött eller ouppvärmd, kommer också att försvinna när hon får mer styrka. Annars så gick träningen bra, speciellt i traven känns hon riktigt fin.Fick massor med tipps både när det gäller ridningen och visning för hand av Sigrid som jag ska tänka på införkvalitets. Fick träna en del på att göra bra överstrykningar som innebär att man flyttar handen ett par dm fram på mankammen och sedan en liten cirkel ned tillbaka. Detta för att visa att häsen bär sig själv i galoppen. Det gäller att göra den vid rätt tillfälle och inte för fort samtidigt som man inte får fallaframåt,,, hmm får träna vidare på detta i veckan.

På onsdag hände nåt gräsligt,, jag upptäckte att Zaras passvar borta. Sist jag hade använt det var när jag var till vet veckan innan och nu var det totalt borta. Ringdekliniken men där hade dom inte sett något pass, for till och med dit och letade på parkering och diken runtom.Letade i stallet, bilen runt överallt hemma där jag kunde ha tänkas lagt det men icke!! Tänkte att,, detär väl bara att gå in på ASVH och beställa ett nytt, men så enkelt är det inte. Allt måste göras om!! Id koll med nya kliserlappar, tecken beskrivninig och inskick av tagel samt kopia av köpkontrakt. Sedan ska detskickas in och ASVH lägger in annons i ridsport i två nr. Jisses,,, tappa inte bort passet!! Förstår intevarför det ska vara så svårt,,? Hästen har ju ship,, går det inte bara att läsa av och voala,,, ser direkt vilken häst det är, övriga detaljer finns ju redan i ASVHs databas. Men men det är väl nåt man inte fattar,,,Efter två dagars letande så hittade jag passet,,, tack och lov,,, i en korg i garaget. Hade väl slängt ifrånmig det när jag hade brottom tillbaka till stranden efter veterinärbesöket. Kommer vara mer noga i fortsättningen var jag lägger passen.

I går hade vi generalrep inför kvalitets i löshoppning. Pia och Victoria skulle komma upp och hjälpa mig. Oturligt nog så hade Pia ett möte som drog ut på tiden så det blevbara jag och Victoria men den gick ganska bra ändå. Problemet var bara att vi inte fick upp henne till långsidan utan hon stannade vid utgången efter varje språng. Hoppade ca sju språng och det högsta på 1,15 cm utan att hon stannade eller rev någon gång. Hon har en aning bråttom men annars skötte hon sig fint. Hon har inte nån 9:a i hoppning men hon är ju ingen hopphäst heller,,:) Funderade på om jag skulle höja ytterligaremen bestämde mig för att det räcker. Hoppar hon 1,10 så är hon godkännd och det räcker för mig.

Inga kommentarer: