fredag 5 augusti 2011

Veterinärbesök

Efter "hingstjaget" då jag inte fick någon tid hos veterinären, bestämde jag mig för att kolla igenom Zara efter betet då hon vilat ett tag för att se att ingen hälta var kvar eller andra skador. Så i går var vi till Bergsåker och veterinär Trond(tror jag han hette, supertrevlig dessutom) från Norge och gjorde en koll. Jag berättade vad som hänt och att hon hade varit mest halt på höger bak men han tyckte att vi skulle kolla hela hästen, och det gjorde han. Började med känna igenom ryggen och kolla om hon var symmetriskt musklad och där var allt som det skulle. Sedan kände han igenom ben efter ben supernoga. Kommenterade det lilla överbenet som hon har på höger fram men det har hon haft länge (vet inte varför det har blivit). Sedan hade hon fått ett litet överben från "hingstjaget" på insidan strax under hasen på hö bak. Veterinären klämde noga men hon reagerade inte alls. Han sa att överbenet satt på griffelbenet och var så litet och satt så "bra" till att det inte skulle utgöra några problem allt. I övrigt hade hon fina ben. Fick springa på gången med henne och ingen hälta syntes, luftig och fin gång, sa Trond. Fick sedan longera henne i höger och vänster varv men inte heller där syntes någon som hälst hälta. Visst kan vi göra böjprov eller ta en bild, sa han men det finns ingen anledning att göra det nu när hon ser så fräsh ut, tyckte han. Den mest "ohalta" häst han sett på hela dan, sa han och det kändes verkligen som en lättnad att allt var som det skulle. Så nu är det bara att träna på så det ryker inför kvalitets! Vårtorna som hon har fått i ena örat behövde inte opereras bort de kommer att lossna av sig själv. Virusvårtor som hästar ibland får på mulen eller runt ögonen, inte så vanligt att de kommer inne i örat. De är smittsamma och han undrade om jag varit i nåt annat stall,, men det har jag inte och ingen annan i mitt stall har dessa. Måste komma från ridhuset att hon gnuggat sig mot nån vägg där någon annan häst varit med dessa. I alla fall inget att oroa sig över,,,,

Inga kommentarer: