söndag 14 juni 2009

Ett sto har kommit till världen!

I dag kl 20:20 födde Calista ett litet sto. Vi hade varit på Hannas studentmiddag när vi kom hem och jag var ut och tog in Calista från hagen. Kollade juvren som vanligt och nu droppade det lite mjölk, inte vit mjölk utan lite genomskinlig. Sa till Göran att inatt måste jag nog kliva upp och kolla henne. Gick in men bara efter en stund ringde Göran in och sa att nu var det nåt på gång för Calista var orolig och kissade hela tiden. Gick ut och såg då att det var vattnet som gått. Skyndade mig att fylla på mer halm och blev precis klar när hon la sig ned. Hon böjrade krysta nästan genast och efter ca 20-30 min så var hela fölet ute. Hon, för det var ett sto, försökte resa sig nästan genast. Det tog nog inte mer än ca 20 min så stod hon upp. Men sedan tog det ganska länge innan hon började dia. Calista var lite orolig och gick runt, runt och gnäggade hela tiden så hon fick inte möjlighet att dia. När det gått över 2 timmar och hon ännu inte diat så tog jag på Calista grimman och höll fast henne så hon stod still och då gick det bättre. Strax efter att hon börjat dia kom också efterbörden ut. Kunde kvälla och gå in vi halv 12 på natten.


Inga kommentarer: