söndag 14 juni 2009

Lastning

I går tog jag ut Zara och bestämde mig för att träna lastning. Killen som körde henne upp hit, tyckte att jag skulle träna när hon var ny här för då brukar det gå lättare. Jag tog bort mellanväggen och fäste en lina på ena sidan väggen och utrustade mig med mycket tålamod. Hon gick, utan problem enda fram till luckan men där var det sedan stopp. Jag försökte locka, dra och bara vänta men hon rubbade sig inte ur fläcken. Fortsatte så i ca 20 min men insåg sedan att det inte skulle funka. Tog linan och la den över hennes rygg och lät den sedan glida ner runt baken. Drog så i både grimskaftet och linan. Sakta men säkert fick jag henne att flytta på ett ben i taget. Efter ytterligare 15 min så stod hon inne i transporten. Stängde inte för bommen eller stängde luckan, hon fick bara stå där tills hon verkade lugn och sansad. Backade så ut henne igen och lät henne beta en stund, som belöning. Gjorde sedan om proceduren och den här gången gick hon in på ca 5 min. Gick så upp till ridhusen, som lite miljöträning och lät henne springa på lina några minuter innan vi gick hem igen.

Inga kommentarer: