söndag 9 maj 2010

¨Första uteritten


Idag har Zara varit ut på sin första uteritt med Pia och Gitana som trygga ankare. Gick stigen genom skogen upp mot Orrsjön. Fick hoppa av när vi skulle över bäcken men annars gick Zara på väldigt fint mellan alla stenar. Hela ridturen gick kanon bra, båda hästarna blev lite rädda när några änder flög upp och Zara ryggade lite för några stubbar men annars helt utan problem. Zara gick inte ens bakom Gitana utan skrittade på bredvid. När vi skulle över bäcken på tillbakavägen så satt jag kvar, tog ett rejält tag i manen, och tur var det för Zara tog ett jätte spång rätt upp och ned.
Har varit en alldelsen underbart solig och fin helg i Baggböle. Jag har eldat massa gammalt gräs, klippt buskar och stökat med en massa annat vårgöra. Så fantastiskt skönt att det äntligen går mot sommar. Red Calista för första gången i år upp mot flygfältet för nu har snön försvunnit även där. Hangaren där de förvarar ett flygplan hade rasat av all snö som legat på taket i vinter, såg bara en vinge sticka fram ur hus vraket. Stackars ägare.... Vägen där uppe var i alla fall väldigt fin och vi kunde galoppera på ända upp mot berget.
Har föresten glömt att berätta att Calistas mage denna månad hade ökat med 5 cm!! Usch så tråkigt,, fick ändra foder pga att Uppling ej hade fått hem basmuslin som jag brukar köpa. Det jag köpte nu innehåller mer fett och det räcker tydligen för att hon ska lägga ut genast. Tänker nu lägga ned mätningen varje månad för får jag tillbaka mitt rätta foder så kommer det att rätta till sig och så mycket mindre mage kommer hon ändå inte att få, hon har ju trots allt varit mamma.

4 kommentarer:

Irene sa...

Härligt med uteritt i det fina vädret! Balsam för själen!

Inger sa...

Absolut,,speciellt första gången på en unghäst.:)

Viran sa...

Vad härligt!
Helgen var ju helt underbar och att få toppa det med första uteritten på Zara är ju bara så kul!

Inger sa...

Ja känns härligt att det är gjort, kom hit med Ella så följer jag med dig på en tur