lördag 17 juli 2010

Spik i hoven!


I torsdags när jag kom från jobbet så ropade Pia från stallet att Calista var halt. När jag kom dit och tittade ut i hagen så stod hon på tre ben och satt bara ner tån på vänster bak. Antog att hon troligen klivit in en sten i hoven, för då brukar hon göra så. Hon är väldigt hovöm och blir halt av minsta sten i hoven och de gånger hon har gått barfota så kan hon nästan inte gå på annat än gräs. Gick fram och lyfte på hoven men det var ingen sten,, hon hade klivit in en plåtspik precis i spetsen av strålen. Ropade på Göran, som hämtade en tång. Pia höll Calista jag höll benet och Göran drog spiken. En rejäl stråle med blod sprutade ur hålet när spiken for ut, vilket var jätte bra så ev smuts följde med ut.
Tog in Calista och gjorde rent så gått det gick, gjorde sedan ett jodopaxomslag och lindade hoven till en boll. Kollade på spiken efteråt och såg att den gått in ca 2,5 cm, men den var inte rostig. Vi har ett höföråd intill hagen med plåttak, antagligen har någon spik på taket "krupit ur" och trillat ned i hagen sedan.
På fredag morgon tempade jag henne men ingen temp. Var i valet och kvalet om jag skulle köra henne till veterinär eller ej. Jag kunde omöjligt få ledigt från jobbet då det är semestertider och bara jag och en vikarie jobbar i min grupp utan skulle hon in så var jag tvungen att be Pia göra det. Ringde veterinär och frågade om råd och hon sa att det kunde gå jätte bra likaväl som det kunde gå riktigt illa. Avgörande var de närmaste dagarna om hon får feber eller ej. Typiskt att sånt här alltid ska hända mot en helg!! Försökte med två veterinärer att få pencilin på telefon men där fick jag tji!!
Nu är det lördag morgon och hon är ännu feberfri,,, tack och lov!! Hon står nu på hoven inne i boxen men är fortfarande rejält halt när hon går, hon får nog stå inne i dag med. Men det börjar nu kännas som detta kommer att gå vägen.
Nu har jag i alla fall semester och det känns helt underbart med fyra veckors ledighet. Efter semestern börjar jag mitt nya jobb på ny grupp och med nya arbetskamrater, ska bli så roligt och spännande!!

3 kommentarer:

Irene sa...

Håller tummarna för att hon slipper infektion i hoven!

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Usch då!Säger som föregående!

Inger sa...

Tror att det ska gå bra då hon ännu inte fått någon feber men risken finns att det blir en hovböld, men jag hoppas. Tack för stödet!