söndag 4 juli 2010

Värmebölja


Har lovat mig själv att aldrig klaga på värme men i helgen har det varit svårt att låta bli. Luften har stått stilla och temperaturen har legat på 25-30 grader hela tiden. Hästarna står i skuggan och dåsar, tyvärr så har vi också massor med knott, broms och mygg. Smörjer dom med insektsmedel hela tiden och mularna måste smörjas med solskydd för att dom inte ska bränna sig. Alla mina hästar är rosa på mulen vilket gör att de lätt blir solbrända.
Red Calista inomhus i fredags för där är det svalt och skönt nu. Tyvärr så hade de precis vattnat och djupharvat ridhuset så det var ganska löst underlag så jag fick ta det lite lugnt. Calista har ända sedan jag började rida in henne haft problem med sin vänster sida. Alla hästar har ju, som bekant en sämre och en bättre sida men Calista var extrem. Hon blev ett tag känd som "hästen som inte kunde galoppera". Så fort jag fattade galopp så gick hon över i kors-, höger- och vänster galopp, bytte och skiftade lite hur som helst. Jag var ett tag övertygad om att hon hade ont någonstans så jag var in på djurkliniken och undersökte henne men det var inget fel utan hon behövde bara stärkas, sa veterinären.
Det tog väldigt lång tid men nu funkar vänstersidan nästan lika bra som höger. Men i fredags när jag satt och tränade övergångar skritt trav, skritt galopp så märkte jag att om jag rider i höger varv och fattar trav så ställer hon huvudet en aning till höger. Försökte då ställa henne lite till vänster precis i fattningen, men det gillade hon inte utan då blev det en tvärnit. Började då om och lirkade huvudet lite till vänster och sedan trav. Stretade hon så blev det skritt igen och så började vi om med att lirka över till vänster. Till slut funkade det jätte bra och hon blev så mjuk och fin. Tränade också mycket halvhalter för hon har blivit lite för tung i handen sista tiden. På lördag morgon klev jag upp tidigt och red ut innan det blev för varmt och då kändes hon så rund och fin så det märktes att fredagens jobb hade gjort nytta.

2 kommentarer:

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Sudden va likadan som unghäst,fast han fattade inte hö.galopp överhuvudtaget på 1 år....Härligt med ridhus i värmeböljan!!

Inger sa...

Ja, verkligen underbart att kunna gå in och rida på dagen annars kulle vi vara tvugna att rida mycket tidigt eller sent på kvällen:)