onsdag 28 juli 2010

Hovböld


Åke har precis varit här och konstaterat att Zara har fått en hovböld. Han har skurit upp så att det sipprar var ur ett hål och nu har jag gjort ett jodopaxomslag,,, igen, fast på ny häst. Åke skar upp så mycket det gick utan att hon behöver gipsas, om hon fortfarande är halt om ett par dagar så måste jag åka till veterinären. Nu blir det box några dagar till att börja med, ringde Victoria så hon har hämtat hem Nelly.
Har upptäckt världens bästa hovomslag, nämligen silvertejp! Funkar kanonbra... Packar först bomull och jodopax sedan linda, (sån som fäster i sig själv) sedan en vanlig linda och på detta flera varv silvertejp. Slitstarkt och håller linorna under torra.
Hingstarna på betet mår toppen, blivit tjocka och fina. Vad som är mindre fint är att det står några granar där som dom kliar sig på vilken gör att dom är fulla i kletig grankåda.
Cornell är irriterad av flugorna i ögonen så jag satt på honom flughuva för några veckor sedan. Men redan efter ett par dagar så var den bortplockad och då betet är så stort så hittade jag den inte. Köpte då en ny och det var också borta på ett par dagar,,, skam den som ger sig så nu har jag köpt ännu en ny sort och satt på honom i dag, måtte det få sitta kvar annars ger jag upp!!

4 kommentarer:

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Silvertejpen e ovärdelig i dom flesta situationer som kan hända i ett stall:))Det funkar nästan till allt...!=)Hoppas att det går över om ett par dagar så att du slipper vet.-besök!

Inger sa...

Ja jag hoppas verkligen att även detta går vägen. Ska iväg och köpa mer silvertejp i morgon, fantastisk uppfinning!!:D

Irene sa...

Vi hade också silvertejp utanpå när Miranda hade hovbölder. Funkar jättebra. Hon var uppskuren under hoven o fick en plastplatta som stöd.

Inger sa...

Ja visst funkar det bra! Å jag som precis upptäckt att den kan vara bra i stallet. Problemet är bara när man ska ta bort den igen,,, sitte som atta!!