söndag 15 augusti 2010

Tillbaka till vardagen


Under tiden vi var i Norge så har Calista och Zara fått gå ute. Släppte Calista direkt efter när jag kom hem från tävlingen i Timrå på söndag. Såg verkligen hur lycklig han blev då hon sprang i full fart många varv i hagen och Zara efter. Det är så lite bete där nu så jag tror inte det är så stor risk att hon blir tjock.
I dag är det min sista dag på semestern så jag har lite jobbångest. Men nu är det bara att sätta igång för att försöka att återgå till vardagen. Första uppgiften blev att sätta igång med ridningen. Zara har nu vilat i tre månader så nu var det verkligen dags att sätta igång. Red först ut med Calista en sväng, tog det ganska lugnt då hon vilat några dagar. Tog sedan ut Zara på gången för lite sommarstädning, rykte man, borstade och försökte reda ut man och svans. Sedan på med sadel och träns och in i transporten. Körde henne upp till ridhuset och gick ut på uteplanen för lite longering. Lite rodeo blev det men bara en liten stund sedan travade hon på fint. Hon är ännu lite hovöm efter hovbölden så jag kan bara vara där det är mjukt underlag. Gick sedan in med henne till ridhuset och hoppade upp. Skrittade bara runt och kollade att hon minns start, stopp och styrning. Det gick väldigt bra fast hon var lite vinglig och ostadig, men inte mer än jag räknat med.
Var också bort och tittade till hingstarna i dag. När jag kom ned på betet och Cornell kom emot mig så såg jag att det satt en fågel på hans rygg och "åkte med". När han kom fram så såg jag att han hade fullt med fågelskit hela ryggen så tydligen är han ett levaden fågelbord. Har aldrig sett fåglar som "åker runt" på hästar tidigare.

2 kommentarer:

Irene sa...

Vi hade några kråkor ett tag som satte sig på ryggarna på hästarna...

Inger sa...

På Cornell satt det bara en liten fågel som tur va, han är ju ganska liten än,,