fredag 27 augusti 2010

Ännu ett bakslag


Red ut i helgen och Calista har känts fin att rida igen. På tisdag tränade jag för Gunilla och hon sa att det inte var så mycket att oroa sig för att hon varit lite tjafsig ett tag. Det blir ofta så när man ska upp ett trappsteg. Det blir jobbigt för henne när hon nu ska försöka gå i en högre form och med mer samling. Så det gick ganska bra tills vi skulle göra enkla byten med bibehållen samling, då tyckte Calista att jag gick för långt och slog på en nit och reste sig rakt upp. Sedan ville hon inte göra ett enda enkelt byte till utan bara tvärnitade och backade. Så vi bytte övning och tränade lite öppnor och slutor i stället och efter det så gick hon jätte fint.
I går var jag upp till ridhuset igen och tänkte att vi måste försöka med lite enkla byten igen. Men tji fick jag, Calista gick sidledes, försökte resa sig och tvärnitade hela tiden oavsett vad jag gjorde. Backade mina övningar hela tiden och försökte till slut bara skritta på en volt men inte ens det funkade.
Calista har ju alltid varit lite "stoig" och man kan aldrig kräva saker av henne utan man måste jämt fråga om lov,, snällt. Säger hon "nej" så är det bara att backa och göra övningen lättare för att sedan sakta kräva lite mer. Detta lärde jag mig redan när Calista var 3-4 år och efter det så har det aldrig varit några problem, förrän nu,,,,, Hade ångest när jag gick hem över vad jag kan ha gjort fel. Tycker inte att jag krävde mer än hon brukar klara av men när jag tänker efter så har hon gått väldigt mycket och jag har tränat kanska hårt på nya övningar, kanske har hon gått lite "in i väggen". Hon har bara fått vila några dagar här och där förutom de tio dagar som hon hade hovbölden.
Tog en prommis med Peggy och funderade på hur jag skulle lösa situationen. Bestämde mig, till slut att backa bandet rejält. I dag har jag strukit mig från tävlingarna i Umeå och av bokat mina träningar för Sigrid sedan ska jag rida ut nu i några veckor och bara rida inne på träns i låg mjuk form. Efter detta ska hon få en vila. Sedan har jag hela vintern på mig att komma i form igen.

3 kommentarer:

Irene sa...

Tror du gör rätt. Backa bandet. Jag hade stora planer för detta året o skulle "aldrig mer tävla LB" Tji fick jag. När vi började med bytena blev det kaos. Baaaccckkkaaa bandet. Nu funkar det igen.
Du löser det, det är jag säker på.

Inger sa...

Jo jag tror det också, ska ta det lugnt nu ett tag med henne. Så kommer vi tillbaka med nya krafter..:)

Pontus sa...

Se det inte som ett bakslag, se det som en lärdom! Det fick jag höra av min tränare när mitt sto började protestera när vi skulle börja med bytena! Det är ston, det är jobbigt och dom ifrågasätter mer än gärna. Du gör helt rätt i att gå tillbaka några steg och börja om. Det är bara att fortsätta och jag tror ridkänslan finns där, du måste bara hitta tillbaka till den. Det kommer, jag lovar!!

Som min tränare också säger "Du rider tills det är perfektion, då är allt bra i ridningen igen".

Good luck. :)

/Pontus