torsdag 4 november 2010

Första dressyrpasset för Zara

I går var det dressyrträning för Gunilla. Började med lite lösgörande arbete för Calista. Galopp på volt och först ställa inåt med rumpan inåt,, en sluta på volt altså. Därefter ställa utåt och rumpan utåt. Varvade detta några gånger och bytte sedan varv och samma igen. Calista blev jätte fin, mjuk och härlig med bra samling. Därefter skulle vi ge oss på piruetterna igen. Red först på en fyrkant med samling i hörnen med en kvarts piruett, gick riktigt bra i båda varven. Gunilla la sedan ut två bommar på marken som bildade ett hörn och så skulle jag prova samma sak. Calista trodde då att hon skulle hoppa över bommarna så till en början gick det inge så bra. Till slut förstod hon vad jag ville och i höger gick det bra några gånger med i vänster blev det inte alls bra,, hon blir lite stressad och påbörjar vändning åt både höger och vänster på eget initiativ. Ska fortsätta med denna övning. Avslutade sedan med lite bytesserier i lite högre tempo än vi brukar för att få luftigare byten. Men det gillade inte Calista. Hon rusar i väg och det går fortare och fortare efter varje byte. Jag lyckas inte fånga upp henne,,, här har vi verkligen en hel del att träna på i vinter.
Efter detta var jag hem och bytte häst för nu var det dags att låta någon,, Guilla, titta på Zara och reda ut några frågor. Det jag undrade mest över var tempot,, går det för fort? Formen är den bra? Hur jobbar jag vidare med halterna som inte funkar så bra och allmänt om vi är på rätt väg. Tempot var bra, tyckte Gunilla, unghästar ska gå i ett friskt tempo. Formen var helt ok, hon biter sig fast lite i bland och blir lite framtung men det var bara att jobba på. Halterna skulle jag inte bry mig så mycket om än, tyckte hon då hon är så pass ung,, det kommer. Annars var vi på rätt väg och vi var på rätt utvecklingsnivå. Skönt att höra. Gunilla tyckte vi skulle strunta i kvalitets och satsa på 4-års i stället så slipper vi hoppningen,, och det lät ju bra. Ska fundera ett tag men det låter som ett bra mål att jobba emot.




2 kommentarer:

Irene sa...

Skulle vara kul att få se en filmsnutt på dem någon gång!

Inger sa...

Lovar att fixa det..:)