onsdag 3 november 2010

Nya hagen!


Har haft några dagars ofrivillig vila från hästarna pga förkylning. Bara legat med med huvudvärk, ledvärk och varit allmänt risig. Känner mig fortfarande inte helt pigg,,, men bättre.
Så här ser prollarnas nya hage ut, men grus och nya stolpar. Visst ser dom ut att trivas..?:)
I veckan var Åke här och vinterskodde hästarna. Nu har Zara och Calista fått brodd och lister så nu är dom rustade inför vintern. Cornell har blivit verkad bara. Dan efter så blev han halt, riktigt halt. Vet inte vad det berodde på, hittade inget sår, svullnad eller ömhet. Såg inget på hovarna heller,, men efter två dagar så var han ohalt och fin igen.
I går gjorde jag något jag inte gjort på mycket länge, jag hoppade Calista. Pia skulle, som vanligt ha hoppträning så en bana stod uppbyggd i ridhuset. Pia var där och tränade lite med Gitana innan så då passade jag på. Törs inte hoppa när jag är ensam i ridhuset för tänk om jag ramlar av..?! Vem ska då plocka upp delarna av mig efteråt..;) Det gick i alla fall superbra. Vände upp mot hindret och sedan tar Calista själv "tag" i hindret och bara drar iväg, så det är bara att hålla i sig. Hoppade en liten oxer, plank och vattenmatta och det var sååå kul. Nja, inte så kul att jag tänker fortsätta med detta men Calista verkar tycka att det är hur kul som helst så jag önskar att hon skulle få göra det lite oftare. Har erbjudit Emma, Pias dotter att hoppa henne om hon vill.
När hoppträningen sedan började gick jag upp med Zara och var med en stund. Vi fick även denna gång trava över bommar i höger och vänster varv. Sedan galoppera på två stora volter med två bommar i varje volt, galoppera ett varv sedan byta om volt och göra samma sak. Gick väldigt bra. Zara kämpade på men hon orkar ju inte så mycket än utan när jag gjort en volt så måste vi vila lite innan vi bytte om volten och tog det andra varvet. Men hon var väldigt pigg och gjorde sitt bästa. Börjar också gå riktigt bra att vara inne men en massa andra hästar, hon har varit lite rädd och skyggat för dom tidigare men nu bryr hon sig mindre och mindre.

5 kommentarer:

Irene sa...

Nyttigt med bommar för stora o små.

Anna sa...

Kul med lite hoppning..
Vad bra hagarna blev. Funderar på att göra grusade ingångar till våra nu innan vintern.

Inger sa...

Irene: Håller med, bommar är ett väldigt bra hjälpmedel!

Anna: Rekomenderar verkligen att lägga in grus innanför ingången stor skillnad att slippa klafsa runt i massa gegga som det blir här hos oss.

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Nyttigt med allsidig träning både för häst och ryttare,behöver ju inte vara så stora hinder utan bara att få göra ngt annorlunda;)

Inger sa...

MM:Jo det är väldigt nyttigt och framför allt så himla kul!!!