tisdag 16 november 2010

Sigrid träning

Sigrid Bergåkra har varit i Baggis två dagar och haft dressyrträning. Sigrid är fantastiskt duktig och har förmåga att få till det lilla extra på både ryttare och hästar. På Calista ville jag ha hjälp med piruetterna,, som vanligt, byten och få henne mer bärig. Fick lära mig en ny övning för att få till piruetterna. Började med att rida på en stor volt i samlad galopp och i en öppna. Ställa ganska mycket utåt och sedan minska volten så liten jag kunde och så snart det kändes för jobbigt så fick vi öka volten igen. Övningar där man får tänja på gränsen hela tiden passar Calista utmärkt och det gjorde även denna övning. Blev riktigt bra på slutet. När det gäller bytena så blir ju Calista lite stressad när vi ska göra serier. När Sigrid hade tittat på oss så sa hon att jag lättade på handen åt det håll jag ska byta samt flyttar kroppen åt samma håll. Fick sitta på fyrkanten och byta i vart fjärde steg och vid varje byte så skulle jag sträcka upp vänster tygel och sträcka upp mig åt höger vid byte till vänster, och tvärt om. Funkade kanon bra, Calista bytte lugnt och sansat och bytena blev rakare. Avslutade med lite passage träning. Fick rida i samlad trav på volt i sluta, samla mer och mer samtidigt som jag fick driva fram yttre framben. Fick till några steg här och där i jätte härlig passage!
Sedan var det Zaras tur. Fick rida övergångar,,, massor. Skritt, trav, ca 5 meter av varje för att få henne att lyssna lite bättre. I galoppen fick jag rida på stor volt och ställa lite utåt för att få henne att bromsa upp lite och inte ligga på så hårt. Skulle fortsätta träna tempoväxlingar och galoppfattningar, även från skritt samt skänkelvikningar. Kunde också börja att sitta ned på henne bara jag kom ihåg att ha massor med skrittpauser. Jätte rolig träning och framför allt så ger det så otroligt mycket inspiration!! Ser redan fram emot nästa träning...:))))
Filmen är inte från träningen utan tagen vid ett annat tillfälle.

6 kommentarer:

Irene sa...

Så duktig hon är! Rör sig fint gör hon också. Bra jobbat!

Inger sa...

Tack Irene!

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Roligt att träna när det går bra och hur lätt det är när man själv fattar hur man ska göra!

Fredrika sa...

Så fint hon rör sig och roligt att det går så bra med Zara. Du är så dutig med dina hästar. Alltid lika spännande att läsa om hur du tränar dem.

Inger sa...

MM: Underbart roligt att träna och ännu lättare när också hästen fattar hur man gör..:))))!

Så kul att höra, Fredrika att du tycker att hon är fin och att du följer oss på bloggen! Zara är helt underbar, snäll, possitiv till allt och med ett helt fantastiskt temperament!

Anna sa...

Inspirerande film. Vad fin hon är.
Anna