söndag 5 juni 2011

Tävlingshelg!




På lördag var det regionala tävlingar i Härnösand. Åkte upp med Calista och Göran följde med som hästskötare. Första klassen var en "int för juniorer" gick inte bra,,, Calista var inte sur men gick inte fram ordentligt och då har jag en förmåga att rida i högre tempo i stället. Allt blir lite hastigt och hon rinner iväg och övergångarna blir bara knas. Galoppinslag i båda ökningarna fick vi också. Slutade på helt värdelösa 57,30%. Blev nästan sugen att stryka mig i nästa klass och åka hem men bestämde mig för att bita ihop och göra ett nytt försök. Andra klassen var en MSV B:4, red fram inne i ett ridhus och där var jag helt själv så jag kunde rida fram med fullt fokus på stora ytor. Kom in på banan med en helt annan häst! Calista var helt framme och bara väntade på sin uppgift. Oturligt nog så gick det en väg precis vid banan och där kom det,,, naturligtvis, en bil med släp med massa skrot på som dunrade!!! Calista flög i luften och kastade sig runt,, typiskt!! Men domaren var snäll och lät mig börja om från början igen. Känslan var kvar och Calista var helt underbar från början till slut. I ökningarna behövde jag bara säga "varsågod" och lätta lite på handen så ökande hon jätte fint. Slutade på 65,43% och med det så vann vi klassen!! Kändes underbart då detta antagligen var Calistas sista start. Är hon dräktig nu så blir hon nog mamma på heltid.





På söndag var det Zaras tur. Åkte till Gnarp för att starta en lätt B:3 tidigt på morgonen Zara kändes kanon fin på fram ridningen, pigg och glad och lydde min minsta vink. Klassen gick inomhus, var lite orolig över hur hon skulle reagera på domarbordet som nästan hängde in på banan och speglarna som satt i hörnen. Men det gick bra,, hon tittade lite första varven och gick lite på tvären när hon passerade speglarna första gången men sen var det bra. Hela programmet gick bra, speciellt travdelen, i galoppdelen så red jag i lite högt tempo då jag var orolig över att hon skulle bryta av vid speglarna eller domarbordet. Klantigt nog så red jag fel väg!!! Jag brukar aldrig glömma banan men nu slog det slint och jag red helt fel, efter en volt ska man snett igenom men jag fortsatte glatt rakt fram,,,:( Fick ta om sista delen. Resultatet blev 63,64% och med det så kom jag på en andra plats!! Blev verkligen nöjd med det resultatet, Zara är en helt underbar häst att ha med sig på tävling. Lugn och fin hela tiden, står i transporten ensam utan minsta protester. Lika fin hemma, på framridningen som inne på banan som gör att det blir så kul att åka iväg med henne.

2 kommentarer:

Irene sa...

Jättegrattis till fina placeringar!

Inger sa...

Tack, snälla!