söndag 19 juni 2011

Jag blir så ledsen!

I fredags hände det något mycket tråkigt,, Jag var på lunch när Göran ringer och säger att vår granne ringt och sagt att en hingst hade tagit sig in till mina ston på betet men han hade ringt Pia så hon var på väg dit. Blev fruktansvärt rädd och började springa tillbaka till jobbet samtidigt som jag ringde Pia. Hon sa då att hästarna precis sprängt hagen och var på väg upp mot skogen med hingsten efter sig, Calista dräktig och Zara brunstig!! Ringde Göran som slängde sig i bilen, plockade upp mig och sedan i infart hemåt. I bilen satt jag och ringde runt till alla hästmänniskor jag kunde tänkas få tag i som kunde hjälpa till samtidigt som jag försökte få tag i dom som äger hingsten Många underbara människor kom till min hjälp och for ut i skogen för att försöka få tag i hingsten. Det tar ungefär 45 min för mig hem men under tiden fick jag rapport om var dom befann sig. Dom drog rakt upp ovanför oss mot skogen, där finns bara snårskog och sten rösen överallt, såg alla hemska syner framför min om vad som kunde hända!! Dom sprang sedan runt där en stund innan dom hamnat på bortre sidan av Orrsjön för att sedan dra ner mot vägen igen. In på en sommarstugetomt, trampade sönder gräsmattan där och vidare hemåt igen. När jag, äntligen kom hem så var som tillbaka utanför betet med hingsten stadigt efter sig, helt galen i blicken som bara en hingst kan bli med ett brunstigt sto framför sig!! Alla försökte vi få tag på hingsten men det var helt omöjligt. Mina hästar skummade av svett och var helt vettskrämda. Fick till slut upp dom på gården och in i vinterhagen. Klara stod beredd och stängde grinden mellan hagarna när mina ston hade kommit in men hingsten bara sprängde tråden och var inne hos dom igen. Pia hade en långpisk så hon lyckades mota tillbaka honom i den andra hagen sedan kunde jag och Pia tränga in honom i ett hörn och under tiden kunde dom andra ta in mina ston i stallet och stänga dörren. Då stona försvann så blev han lugn och vi kunde ta fast honom. Strax efter kom hingstägaren och ledde hem honom.

Inne i stallet kunde vi konstatera att båda hästarna var rejält medtagna. Sår överallt, svårt att röra sig men som tur var bara små revor och sår. I går fick vi vara två för att få ut Calista ur boxen så halt var hon. Mycket pga att hon slitit ner hovarna när hon sprungit på gruset men också pga svullnader i alla ben. Zara var också svullen i tre ben men verkade annars lite piggare. I morse var det liiite bättre med Calista men nu kan inte Zara stödja på vänster bak, måste nog åka till veterinär i morgon. Ringde vet direkt på fredagen men hon tyckte att jag skulle låta dom vila lite först innan vi gjorde något. Är nu livrädd att Calista har kastat fölet så jag har ringt till seminstation och ska dit på torsdag och kolla henne, om hon nu klarar att åka transport då.

Vill passa på att ge tusen kramar och många tack till de otroliga människor som släpper allt och kommer till undsättning när något sånt här händer, tusen rosor till Pia, Klara, Ann, Emil, Marlene, Ann-Margret och Lars,, ni är fantastiska!!!! Nu återsår bara det tunga att ta reda på vad mina rättigheter är en sån här gång. Vem är ansvarig och kan jag kräva ersättning för vet vård odyl,,,? Får man ha en hingst med bara vanlig eltråd? Vad händer om jag blir tvingad att ta bort en häst eller om fölet är kastat,, mång frågor nu. Kanske nån som vet?

7 kommentarer:

Irene sa...

Nä fy tusan! Vad fruktansvärt! Stackars stackars dina hästar! Att ha hingst innebär ett MYCKET stort ansvar. Hoppas att dina hästar blir helt återställda. Men, kan det hända igen??? Hingstägaren får väl stå alla kostnader för dina hästar + gräsmattan. Det är väl det minsta man kan begära?

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Fy fan rent ut sagt!!!!Fruktansvärd händelse både för dina ston och dej!Tycker som Irene att det får väl hingstägaren stå för,det är ju ändock han/hon som har haft bristfälligt stängsel till sin hingst!Hoppas verkligen att dina hästar blir helt återställda och att fölet inte är kastat!

Inger sa...

Jo jag hoppas verkligen att hingstägaren tar sitt ansvar här,, vi får se. Håller som bäst på att läsa på om regler för hingsthållning. Har skaffat ett agregat på 10 joul för att hålla hingsen ute men har ännu inte tordas släppa dom ner på betet än.

Linda Carlsson sa...

Usch va trist! Hur långt har ditt sto varit dräktig?

Som jag förstår är de alltid hingstägarens ansvar. Hoppas ägatna är vettiga att tala med så ni kan komma fram till en lösning.

Inger sa...

Hon är inne på sitt 30:onde dygn som dräktig, ska kolla henne i morgon

Fredrika sa...

Fruktansvärt att nått sånt ska hända. Hoppas att allt går bra med Calista och Zara. Tänker på er.

Inger sa...

Tack Fredrika, båda hästarna mår mycket bättre så jag tror de ska bli helt återställda.