tisdag 28 juni 2011

Tillbaka på betet

I dag var det dags att släppa tillbaka tjejerna på betet. Dom har nu gått i vinterhagen drygt en vecka för att krya på sig, och det har gått över förväntan. Svullnader på ben har lagt sig och hältorna har gått över. Calista är fortfarande öm i fötterna och Zara lite stel i bakdelen men det går åt rätt håll. Ringde tre veterinärstationer före midsommar och ville ha en tid för Zara men det var helt fullbokat och när hon inte hade öppna sår så tyckte dom att jag kunde vänta till efter helgen. Men nu när helgen varit så ser hon så bra ut att jag inte behöver åka dit,,, så himla skönt!! Hon ska gå på bete ytterligare några veckor så får jag se efter det om jag kollar upp henne ändå innan jag börjar rida igen. Var till seminstation med Calista i torsdags för att se efter att hon inte kastat,,, och det gick också bra!! Fölet låg kvar i hennes mage och vi såg till och med hjärtat på den. Har också varit och köpt ett nytt elagregat med mycket stark ström!! Kommer hingsten hit igen så ska han studsa baklänges om han tar i tråden. Dom som äger hingsten har byggt trästaket nu så han ska nog inte komma över något mer.

Efter "hingstjaget" så har jag kollat upp vad som gäller när man har hingst och även ansvaret om hästar blir skadade. Tänkte skriva ner detta utifall det skulle drabba någon annan. Det finns ingen lag om hur en hingst ska inhägnas bara rekommendationer att det ska vara tre plank och där översta plankan/tråden ska vara minst lika hög som hästens manke. När det gäller skador fick jag följande svar av en hästadvokat: "Om en häst kommer in på annans ägor och gör skada, till exempel skadar grannens hästar, gäller ett sk strikt skadeståndsansvar enligt lagen om ägofred (5 kap. 47§). Detta innebär ett ansvar för vad en lös häst ställer till med på andras fastigheter oavsett om någon varit oaktsam eller inte. Både den stängselskyldige dvs stallägaren, liksom hästägaren kan hållas ansvariga för sådana skador". Om man anser att någon inte stängslar om sina hästar som de borde så kan man kontakta länsstyrelsen och begära "synesförrättning" av en förättningsman som länsstyrelsen utser. Bra är också om man kollar upp sina försäkringar när det gäller skador som hästarna gör, vilket vi ska göra nu. Nästa gång kan det ju vara mina hästar som rymmer och skadar/ förstör för någon annan och då gäller det att ha bra försäkringar.

Inga kommentarer: