fredag 10 juni 2011

Sommarlov!

I onsdags var det så dags för hästarna att gå ut på betet och vara lediga ett tag. I början på veckan så hade jag kollat mask, Zara hade lite blodmask men Calista var helt utan mask. Lite konstigt, men så länge jag har kollat mask på henne så har hon aldrig haft mask. Hon måste vara en häst men motståndskraft när det häller parasiter. Zara och Theo fick varsin spruta så nu ska även dom vara maskfria. I dag har hovis varit här och skott om Zara, verkat Cornell och tagit av Calista skor och verkat. Ska bli skönt för både hästarna och mig att få vara lediga ett tag och bara lata oss, på varsitt håll! Varje år börjar dom alltid med att ta ett rejält rejs runt hagen när de kommer ut på betet. Riktigt ser hur dom njuter att att sträcka ut över den gröna ängen,,,, och jag står alltid orolig på sidan och är rädd att dom ska missa att se tråden och springa igenom, men än så länge har det gått bra.


På morgonen innan betessläppet så var jag ner till Huddik och kollade dräktighet på Calista och trall,lala!!!! hon hade bäbis i magen!! Lika lätt dräktig som förra gången, skönt att slippa åka fram och åter till Hudikvall nåt mer. När vi passerade Årskogen och nästan var hemma så stannade bilen igen!!! I en sträcka med vajerräcken och 100 km/h!! Som tur var så var det i alla fall dubbelfiligt där så bilarna kund komma förbi. Men det är inte kul när långtradarna dundrar förbi och man har häst i transporten. Göran kom ner med saaben och vi fick koppla om så jag kunde köra hem Calista och Göran stannade kvar och väntade på bärgare. Vi har en Ford Kuga, en helt underbar bil att dra- och ta sig fram med men det har krånglat!!! Den är bara två år gammal men vi har fått tagit bärgare tre gånger och kört den själv till verkstan massor med gånger. Är det nån som känner till om Kugan brukar krångla? Har letat på nätet men inte hittat några klagomål på den. Funderar nu på att byta men det är svårt att hitta en fyrhjuldriven, disel suv som inte överstiger 3,5 ton med transport efter.

3 kommentarer:

Anna sa...

Härligt med bete!
Lycka till med bilen...

Inger sa...

Härligt med bete både för hästarna och för mig som får vara lite ledig!

Trasselkvast sa...

Subarus alla suvar eller kvasi-suvar får dra mkt på b-kort?