fredag 24 september 2010

Färsta tävlingen


Här kommer en bild från när jag var i Färsta och red en msv b:4 i juni. Hittade den här bilden på nätet. Ganska kul att "googla" på sig själv, hittar alltid någon kul bild som man inte sett förut.
Jag har, i alla fall beställt tid hos veterinären för Calista, ska dit nästa fredag. Känns bra att få henne kollad. Vi har fortsatt att bara ta det lugnt och skrittat i skogen.
Zara rider jag nu 3-4 gger i veckan och av det 2 gger ute. Tränar nu intensivt på halter då de inte funkar så bra. Börjar att göra en halt sedan sätter jag igång med endast ett eller två steg och gör sedan halt igen. Snabbt så att hon bara får komma igång för att sedan stanna upp igen. Eftersom hon börjar att lyssna bättre så får hon skritta på fler steg innan jag gör halt igen. Känns som det funkar ganska bra. Har också börjat att rida svaga öppnor efter långsidan, öppna är väl att överdriva men "tagen framdel" är väl ett bättre ord. I höger varv går det väldigt bra men i vänster, som är hennes sämre, så orkar hon bara en halv långsida sedan måste jag rakrikta så att hon får vila.
Jag tror på att börja med öppna, skänkelvikning och förvänd galopp tidigt. Tror att det är bättre att lära hästen detta när den inte har några muskler alls och bygga dom rätt från början än att försöka forma om muskler som de skaffar sig av att gå på rakt spår för länge. Däremot skulle jag aldrig göra övningar på en unghäst som kan slita på leder och ligament typ, små volter, samlingar, stora tempoväxlingar eller rida för länge. Vila mellan varje övning tror jag är viktigt så att de inte blir överansträngda eller får mjölksyra. Brukar reagera då jag hör en del ryttare prata om "mjölksyraträning",,,,? Hur vet ryttaren när hästen får mjölksyra?

3 kommentarer:

Irene sa...

Fin bild! Hoppas det inte är ngt allvarligt. Ditt sätt att träna tror jag är bra.

Inger sa...

Börjar mer och mer tro att det är tänderna som spökar,,, och i så fall är det ju lätt att åtgärda:)

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Tänder kan ju ställa till en hel del i ridningen så hoppas att det är det som spökar!