onsdag 13 oktober 2010

Bästa träningspasset!

I går var det dags att träna för Gunilla igen efter uppehållet. Calista har ju gått ganska bra nu ett tag men hon strävar fortfarande uppåt en del i formen, och det sa jag till Gunilla att jag ville ha hjälp med.
Fick då börja med att göra övergångar skritt, trav och sedan göra en framdelsvänning. Ta trav övergång till skritt och ny framdelsvänning. Hela tiden fokus på att hon inte fick höja nacken utan bibehålla stadig form. Framdelsvänningar blir det inte av att man tränar på så ofta utan oftast blir det bakdelsvänningar då det är dom man ska visa på tävling.
När jag hade gjort dessa övningar ett tag så fick jag rida ut på spåret och göra lite sluta längs långsidan och även diagonalt. Snacka om min förvåning då jag kände att jag efter övningen fått en helt ny häst!!! Hon gick kanon stadigt, lagom tryck i handen, härlig framåtbjudninge och jätte fin i nacken. Gunilla berömde mig att jag helt plötsligt satt så bra på hästen,,, å tacka för det, jag kunde ju bara sitta och "åka" hon bara gick av sig själv behövde bara med små tecken säga vad hon skulle göra.
Jag var helt salig efter passet då vi gjort både serier, enkla byten och samlingar som kändes som en dröm mot de jag gjort tidigare. Calista kunde inte få nog med beröm!! Nu är jag bara spänd på att se om jag kan få till detta själv nästa gång jag tränar, annars får jag börja åka oftare till Gunilla för att få superrådgivning!!

4 kommentarer:

Irene sa...

En bra tränare är guld värd! Kul att du hittade "knapparna".

Inger sa...

Ja visst är dom, käns så bra att bara kunna lämna över problemet ibland och veta att en tränare fixar det!

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Va roligt att det lossnat!!!Håller tummarna på att ni fixar det själva också;)

Inger sa...

Jodå det har känts riktigt bra även när vi har varit själva så det är bara att kämpa på!