tisdag 19 oktober 2010

Minivila

Fredag, hela helgen och i går har mina hästar fått sig en liten minivila. Har varit så mycket annat att jag inte hunnit med. Först och det bästa av allt är att vi har fixat vinterhagen ordentligt. Kört bort översta lagret av gegga och lagt täckduk och sedan kört på två lastbilslass med grus. Så nu har jag toppen underlag ca 35 m in i hagen, ingen gegga alls,,, hurra!!! Längre in i hagen så blir det inte så lerigt så där behövs det inte nåt grus sedan är det bra om de har lite gräs och annat som de kan tugga lite på. Dessutom så har vi bytt ut en massa stolpar runt om och höjt tråden. Förra vintern, då det kom så mycket snö så hand hästarna tråden vid knäna ett tag. Det vill jag inte vara med om igen så nu har vi höjt den så översta tråden är nu på ca 165 cm så det borde räcka. Har sedan trätt vattenledningsrör utanpå alla stolpar så att hästarna inte har möjlighet att gnaga på dom. Strömmen har också blivit kollat så nu är jag och hästarna redo för vintern. Calista och Zara har nu fått flyttat från beteshagen och upp till vinterhagen så i dag ska tråden i sommarhagen lindas upp.
Sedan har vi också haft en höbuntar helg. Buntat massor med balar som vi kört till ridhuset, hem till oss själva och rundbalar till hingstarna. Chrille är med och langar ut hö, Göran lassar in i pressen och jag staplar balarna på vagnar. Lovar att det känns i armarna flera dagar efteråt,,, men nu är det gjort!

Inga kommentarer: