söndag 10 oktober 2010

Killen börjar bli stor


I dag har jag pysslat lite med Cornell igen. Tycker att han börjar se ut som en häst nu när han är klippt "föl locken" har liksom försvunnit. Tränsade också honom för första gången och det gick bara bra, han gapade och tyckte det var lite äckligt med järn i munnen men accepterade det ändå. Tog en liten promenad med honom innan han fick gå tillbaka till polarna på lösdriften.
Calista börjar kännas bättre och bättre. Ridit med kandar några gånger nu och hon har känts riktigt fin. I dag klippte jag hennes päls så nu är hon slät som en säl. Calista hatar att bli klippt och det är en kamp varje gång, men den här gången gick det över förväntan. Hon stod riktigt snällt men jag måste använda en hundtrimmer när jag börjar närma mig huvudet och i ljumskarna pga att den låter mindre. Rider henne fortfarande mycket ute och när jag rider inne så är det mest låg och rund form i högt tempo.
Zara har jag ridit inne två gånger den här veckan och ute en gång. Halterna börjar nu funka bättre och bättre fast hon blir lite otålig när hon måste stå still för länge. Men nu kan hon i alla fall göra halt utan att bita fast i bettet. Fortsätter att träna på övergångarna och att hon ska vara kvar i form hela tiden. En ny övning är att jag ställer henne mot väggen på långsidorna i skritt och trav för att få henne mjukare i sidorna. Funkar jätte bra i vänster varv men i höger får jag bara ställa henne några meter och sedan rakrikta för där orkar hon inte än. I dag red jag ut i blåsvädret, var en aning orolig innan om hon skulle vara sprallig i blåsten men det gick bra. Travade ganska mycket i dag och på vägen hem kändes hon så lugn och fin att jag fattade galopp en bit, bröt sedan av och bytte galopp också.

3 kommentarer:

Irene sa...

Härligt att komma igång. Borde också klippa min häst, han börjar bli långhårig.

Anonym sa...

Han är verkligen lik Calista. Rena kopian. Sötnosen :)

Inger sa...

Ja visst är han!! Samma tecken och färg,, fast på Calist syns inte inte täcken längre,, hon är ju så vit nu:(