fredag 22 oktober 2010

Första träningspasset med Zara




Underbara fredag! Älskar fredagar, veckans bästa dag. Då vilar hästarna och vi äter god middag med vin och har fredagsmys framför idol på TV.
Men i veckan har hästarna fått jobba. Calista har jobbats med träns och mycket mjuk görande jobb. Vi har ju kommit in i den period på året som det är stenhårt överallt och ska man rida ute så blir det i skritt. Nu är man hänvisad till ridhuset ett tag framöver. Calista har i alla fall jobbat jätte bra, samarbetsvillig och mjuk och fin. Fortsätter träna mycket övergångar och framdelsvänningar.
I onsdags så var jag upp och var med en stund på Pias hoppträning med Zara. När jag kom upp så var det fyra hästar som redan var igång. Zara fick ett bryt och for runt med svansen på ryggen och bara frustade. Hon hade då vilat i sex dagar så hon var hyper pigg!! Gick med henne runt en stund och hon lugnade sig lite så då klev jag upp. Tycker inte om att vara på backen med flippade hästar, eftersom jag har blivit översprungen några gånger så känner jag mig väldigt otrygg då. Känns bättre att sitta upp, trots att man då kan åka av lika fort. Men Zara var snäll och gjorde inga bakutare bara lite små hopp. Hon var fruktansvärt pigg och ville bara brassa på så jag travade saktade av gjorde halt, trav igen, volter och många halter för att få henne att lyssna. Efter ca 10 min så var det mesta av sprallet borta och jag kunde börja rida som vanligt. Vi fick jobba på fyrkanten i trav med skänkelvikning in mot medellinjen och sedan rida rakt fram, på den andra långsidan var det skänkelvikning in mot medellinjen och sedan skänkelvikning ut igen. Gick väldigt bra, Zara flyttade sig fint åt båda hållen. Efter en skrittpaus var det lite trav över bommar. Zara har bara travat över en bom tidigare men nu var det fyra bommar tätt för kort trav sedan en sträcka på 15-20 m och sedan fyra travbommar med lite längre mellanrum för att rida på i lite friskare tempo. Första gången så gjorde Zara en tvärnit och vi fick skritta över men sedan fattade hon vad som gällde och travade fint över alla bommar. När vi kom rätt så fick hon riktigt fin takt över även att korta henne gick väldigt bra. Efter ca halva passet var det slut på bensinen i Zara så då tackade vi för oss och skrittade av. Men det var så kul att vara med så det ska vi göra om.

2 kommentarer:

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Va roligt att det gick bra!Tycker också det är obehagligt vara på backen med spralliga hästar...säger som du att det är bättre att sitta på då!

Inger sa...

Jo visst är det,, tycker att jag har bättre kontroll när jag sitter på hästen. Kanske för att det var länge sedan jag åkte av,,,, peppar,, peppar!