torsdag 3 mars 2011

Här var man populär!!

Så här ser det ut när man kliver in i hingsthagen, alla kommer fram och ska hälsa. Mular som ska snosa på mig överallt men dom är otroligt snälla och inte en antydan till att nafsa eller bitas, bara gosa!
Har bestämt att nu får Cornell bli valack. Har funderat fram och tillbaka hur jag ska göra, vänta så han får lite "nacke" innan jag gör det. Men det kan ju dröja till han blir 3-4 innan han får nån nacke och så länge tänker jag inte vänta, så då tog jag beslutet att göra den nu, innan vårvärmen kommer och bakterier frodas. Ringde runt på olika ställen och kollade priser först och det varierade vekligen. Sövd kostade det mellan 4800-5700 kr och stående kostade ca 2500 kr. Skillnaden mellan att göra det stående eller sövd var att de syr igen såret när de ligger och stående får det läka ihop av sig själv. Om det görs stående så var det viktigt att de rör sig mycket och är ute så att det inte blir infektioner. Valde då stående efter som han går på lösdrift och är ute hela tiden så borde det funka. En på 20 brukar få infektioner, enligt veterinären. Ska inte sticka under stolen med att kostnaden också var en bidragande orsak. Den 14 mars är det dags och då åker vi till Hudiksvall.
Har verkligen varit jätte dålig på att skriva i bloggen på ett tag men har haft lite dålig motivation samt att det inte hänt så mycket. Träningen rullar på som vanligt och ibland går det framåt och ibland lite bakåt. Zara har fått vila hela veckan då hon har varit lite svullen i ett bakben. Hon kutar och hoppar i hagen, springer mot grinden och åker på hasorna sista biten när hon tvärnitar så jag tror att hon stukat sig. I går var första dagen som hon var helt "osvullen" (vilket ord! Typiskt norrländskt, tror jag) På söndag tänkte jag rida henne igen och se efter hur hon känns.
I går åkte det skotrar förbi hagen här och hästarna blev helt galna och sprang igenom hagarna så Gitana hamnade inne hon mina. Två stolpar gick av nere vid backen så nu blir det till att låna gasolbrännare igen för att försöka få ned nya stolpar. Här åker det skotrar ofta så jag begriper inte varför de blev så rädda den här gången.

5 kommentarer:

charlotta sa...

Härlig bild!

Inger sa...

Ja visst,, dom är härliga hingstarna!

Inger sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Magic Moment Chess-Strauss sa...

Mysigt med sånt mottagande!!Jag tog också stående och har "bara" hört talas om ett fall som det blev infektioner av,men som du säger så spelar dels kostnaden in och sen så är det ju alltid en risk att söva hästarna.

Inger sa...

Det har du rätt i MM, det är ju en risk att söva också, tänkte jag inte på,,, Då käns det som jag tagit rätt beslut:)