måndag 7 mars 2011

Ont i kroppen!!

Katten Kasper har hittat bästa sovstället!
I morse när jag klev ur sängen så kände jag mig som 100 år. Ont i hela kroppen och stel så det knakade när jag sträckte på mig. Anledningen är att det varit en arbetsam helg. Men risk för att låta gnällig så ska jag berätta vad det beror på. På torsdag hittade jag en lös sko i hagen, det var Zara som klivit av sig den. Antagligen samtidigt som de rev ned staketet. Så på kvällen var jag ut och slog på skon igen och det var såååå jobbigt!! Hovslagare måste vara fruktansvärt vältränade som orkar stå som en ostkrok hela dagarna och hålla i ben på hästar som rycker och far runt. Fick dit skon, i alla fall, trots några blåmärken på låren och rivsår på händerna efter spiken.
På lördag var jag och några tjejer till på SFRK och red ridskolehästar. Nästa helg ska vi till Karlstad på Telia SM. Då rider vi på lånade hästar ett lätt B:1 program och tävlar mot andra Telia lag från andra städer i Sverige. Brukar vara ruskigt roligt!! Nu skulle vi träna på lite lånade hästar och det var nyttigt vill jag lova. Fick en häst som inte ville göra nåt som jag ville. Hästen hette Zony och var en 5.-åring import från Polen. Sneare häst har jag nog aldrig suttit på, han var som en banan till höger, så i höger varv gick det bra men i vänster fick jag stora problem. Det positiva,, eller negativa, beror på hur man ser det, när jag får problem är att jag tappar sittsen totalt. Jag vrider mig i kroppen, nyper mig fast i knäna och faller framåt. Jag slet hela passet både med hästen och mig själv så att jag, mer eller mindre, rann av hästen efter passet. Men nyttigt var det, skulle behöva göra detta oftare.
När jag kom hem var det dags att fixa hagen, fram med gasolbrännare för att kunna göra nya hål i marken. Göran hjälpte mig och efter ca 1 timme så var nya stolpar på plats. När vi grävde upp stolparna ner till marken så var det ca 50 cm snö där hästarna hade gått och packat ihop snön! Sedan ligger det ytterligare drygt 50 cm där som inte gått, så snö har vi så vi tiger!
Söndagen bjöd på underbart vackert väder och jag red både Zara och Calista,,, å det var såååå underbart att rida sina egna hästar efter att ha suttit på en stel ridskolehäst. Sedan var det dags att bunta hö. Min uppgift är alltid att stå på vagnen och stapla balar. Staplade drygt 110 balar a 18 kilo, så några kalorier har nog gått åt i helgen :D Tror jag ska äte en semla till efterrätt när jag lunchar i dag,, det har jag gjort mig förtjänt av!!!:))))

2 kommentarer:

Maria sa...

Hejsan! kolla gärna vår relativt nystartade dressyrblogg, vore kul :)

Inger sa...

Hej Maria,, ska absolut kolla in er blogg!