fredag 18 mars 2011

Calista hoppdebuterar

I onsdags körde jag in Calista till SFRK för hoppträning! Calista har inte hoppat en riktig hoppbana sedan hon var 5 år,. men nu var det dags. Jennifer, som är en kompis dotter, erbjöd sig att hoppa henne lite. Calista tycker om att hoppa och jag tror att det är en bra omväxling för henne att få göra lite annat än att gå och harva dressyr hela tiden. De fick hoppa lite övningar på böjda spår och även lite studs. Calista har aldrig hoppat studs förut så där blev hon lite tveksam men Jennifer manade på henne lite till och då hoppade hon fint. Hela träningen gick väldigt bra och på slutet började Calista fatta vad det var frågan om och "tog tag" i hindren själv och taxerade fint. Jennifer red henne jätte fint, det är ju bara jag som ridit Calista sedan hon var liten men det funkade bra för Jennifer.
I går kväll var jag på en clinic med Ingvar Fredriksson om hur man föder upp en "grand prix häst". Mycket intressant om hur viktigt dom 2 första åren är för en häst om hur mycket de rör sig och på vilket underlag. Vi avslutade med att rida två dressyrhästar och två hopphästar. Calista och jag var också med och red, han pratade lite om hennes stam och om de poäng hon hade fått på 3-års. Summan blev att hon var en helt ok allorund häst,,, men det visste jag ju redan,,:D

Inga kommentarer: