måndag 12 september 2011

Tävling i Söderhamn

I lördags var det att kliva upp i ottan för att fläta och fixa med Zara innan vi drog i väg med bilen till Söderhamn. Victoria följde med som hästskötare. Hade efteranmält mig till lätt B:2 och fick därför starta först. Var framme i Söderhamn vid 8-tiden så vi hade god tid på oss. Zara kändes jätte fin på framridningen som vanligt men mycket pigg, men det gör inget för hon håller sig ändå alltid på mattan. Klassen gick inomhus och de hade ett ganska högt dressyrstaket som jag misstänkte att Zara skulle titta en aning på. Men när jag kom in så tittade hon inte allt på staketet så mycket utan det gick bra, däremot, så snart jag skulle rida mot den kortsida som var mot utgången så ryggade hon och gick på tvären. Startade programmet och det gick bra ända tillsjag kom emot kortsidan då gick hon på tvären genom kurvan, kunde krångla mig till travökningen och skrittdelen gick sedan ganska bra men sedan blev det problem. Ska sedan skritta till kortsidan och gå över i trav vid A och det var helt omöjligt att ta sig dit, Zara var helt omöjlig att övertyga! Vet inte riktigt vad det var som skrämde henne men det låg lite hindermaterial på sargen och lite solkatter här och där. Fick till slut ge upp och sträcka upp handen och utgå på egen begäran. När hon inte strulade så gick hon i alla fall jätte fint och domaren sa att hon verkligen glänste till mellan strulet. I morgon har jag Gunilla träning och då ska jag åka ner till Maria Roos och träna i hennes ridhus så att vi får lite miljöombyte.

I går var jag uppe i ridhuset och löshoppade båda hästarna. Började med Zara hon tycker inte att det är så roligt att hoppa men gör ändå det hon ska. Hoppade 1,15 m utan en enda rivning så då stannade vi där. Hon får "häva" sig över lite men jag tycker ändå att det ser hyffsat ut, hon är ju trotts allt ingen hopphäst. Gick sedan hem och hämtade Cornell och han tror nog att han ska bli hopphäst för han hoppar jätte fint! Lätt och smidigt studsar han överhindren med lätthet. Hoppade 1 m med honom sedan fick det räcka men han hade med lätthet hoppat högre.

Inga kommentarer: