måndag 19 september 2011

Det blir aldrig som man vill,,,,




Det blir inte alltid som man tängt sig,,, Förra helgen efter att jag hade tävlat i Söderhamn så upptäckte jag att Zara hade fått en massa vårtor på mulen och längre in på veckan så blev det bara mer och mer vårtor. I karlederna fick hon längst ned mot ballarna sår som såg ut som svamp. Tvättade detta noga med tvål och vatten och sedan tjockt med helosansalva. Under veckan som gick så blev det bättre och bättre men samtidigt började hon få rejält med rasp på utsidan av båda bakkotorna. Tvättade detta också med tvål och vatten men smörjde ej utan bara torkade torrt. På fredag så hade det blivit ännu värre och hon var svullen i båda bakbenen så då var det bara att ta beslutet att stryka oss från kvalitets. Kändes väldigt deppigt,, men vad gör man? På lördag när jag tog in Zara från hagen så hade även höger fram blivit drabbat, sår hela benet och svullet. Nu har jag tvättat benen igen och smörjt med zinksalva som ska vara bra mot rasp men har det inte vänt om ett par dagar så måste jag ringa vet för att få några tipps om vad jag ska göra. Vårtorna på mulen har i alla fall blivit bättre och hon har nu bara ett par kvar. Pratade med Sigrid om detta och hon sa att det ofta drabbade unghästar och var som en "barnsjukdom" har dom bara haft det en gång så klarar dom sig sedan. Hoppas att det är så,, så hon är frisk snart igen.

Cornell har jag fortsatt att tömköra lite och longerat med sadel på, går så bra och han är helt med på noterna. Har också börjat "rida" honom från backen dvs att jag går bredvid men lägger upp händerna på manken och styr sedan runt och gör halter och svänger till höger och vänster. Tar dressyrspöt i höger hand som jag lägger över ryggen och över rumpan på honom så att jag kan dutta på honom så han förstår att gå framåt vid komando. Från början så reste han sig några gånger men snart så fattade han vad jag menade. Tycker detta är jätte nyttigt sedan när man sitter upp och att de förstår "framåt", halter och att svänga höger och vänster.

2 kommentarer:

Irene sa...

Otäckt!

Inger sa...

Ja det ser lite läskigt ut men det ser redan lite bättre ut.