torsdag 1 september 2011

Fjällvandring



Denna vecka har jag pausat lite från hästarna och varit till Åre och fjällvandrat. Började med att köra Calista och Zara till mina föräldrar på bete på onsdag. Hade stängt en åker dår återväxten var grön och fin och massor med mat för hästarna.
På fredag eftermiddag drog jag och Göran iväg mot Åre med Jonas och Madde. Vi hade fått hyra en jätte fin stuga av Jonas jobb. Lördagen började vi med ett besök på Copperhill spa, massor med bad, bastu och relax blev det. Efter detta så for Jonas och Göran iväg för att testa på Zipline och jag och Madde tog och shoppade lite i Åre centrum. Satt i solen på en restaurang och drack lite vin medans vi väntade på pojkarna som kom tillbaka med ett stort leende. Zipline hade varit jätte kul!!
Dan efter började allvaret, tog bilen till Storulvån och därifrån började vår vandring mot Sylarna. Sträckan var på ca 1,6 mil med vacker natur. Tråkigt nog så började det regna efter någon kilometer så när vi kom till första raststugan så var vi blöta och fick byta byxor. Efter ett tag så slutade det regna men oturligt nog så kom det fukt i min telefon så den har jag inte lyckats få igång nåt mer. På eftermiddagen kom vi fram till Sylarnas fjällstation där bastu och dusch väntade. Middag fixade vi själva i ett självhushåll som fanns på platsen. Dag två gick vi vidare mot Blåhammarens fjällstation en liten sträcka på drygt 1,8 mil. Såg massor med renar och lämmlar på vägen, lemmlarna är jätte söta ser ut som små hamstrar. Ganska blött och sumpigt efter vägen med vädret var så fint och vi hade super god lunch och mycket fika med oss så vandringen gick som en dans. Framme vid Blåhammaren var det dusch och bastu igen,underbar utsikt från bastun!! Sedan väntade en tre rätters middag bestående av öringmos med rökt älg, renfile med murkel- och kantarellsås och till efterrätt glasspanacotta!! Tror inte jag ätit godare i hela mitt liv,,, himelskt med ett mumsigt vin till!! Tredje dagen gick vi åter mot Storulvån en kort sträcka på bara 1,2 mil,,:) Så nu är jag tillbaka till vardagen igen om än med en mycket öm kropp.
I går släppte jag ut Cornell med Zara och Calista. Calista for runt, som vanligt, och försökte mota bort Cornell från Zara. Cornell tog det med ro och ställde sig och betade och struntade fullständigt i kärringarna!! Ska nog blir bra bara Calista får vänja sig lite.

Inga kommentarer: