måndag 26 september 2011

Veterinärbesök








Följetången Zaras rasp fortsätter,,, Under veckan så har det bara blivit värre. Provade att tvätta med såpa, lägga på jodopaxomslag, smörja med zinksalva, alsolsprit, vätesuproxidlösning mm. På onsdag så fick jag rådet från vet att tvätta benen, smörja ordentligt med slaisylsyrevaselin, peta därefter bort krusorna och tvätta med hibiskrub. Handlade detta under dagen och på kvällen när jag skulle smörja benet så känner jag att det har börjat lukta,,, pga infektion. På fredag morgon ringde jag vet och fick en tid kl 11. När jag kom dit så fick hon lugnande och sedan rakades benen ordentligt. tvätt med hibiskrub och sedan en antiinflamatorisk salva på det. Har aldrig sett något liknande och det sa jag till vet,,, Men de hade sett detta många gånger,, speciellt på fuxar med vita ben, Zaras bruna ben har inte en krusa! Nu har hon fått pencillin, antiinflamatioriskt och bakteriedödande salva som jag har behandlat med några dagar och det ser redan bättre ut. Yipii,, tänkte jag nu kan jag tävla i Hudiksvall nästa helg för i nästa ögonblick komma på att det är karens på pencillin, i 14 dagar. Så då var det att stryka sig igen,,, suck!! Nu har vi bara Umeå kvar denna sesång i slutet av okt, håller tummarna att vi kan tävla då. När vi var på kliniken så passade jag på att låna en mätsticka och mäta henne. Det är så många som frågar och som tycker att hon ser så hög ut, men hon var inte så hög,, 166 cm och väger 570 kg.



Cornell och Calista har i alla fall inget mugg och är friska och krya, inte ens vårtorna har de fått som för övrigt har fursvunnit på Zara helt också. Calista var jag med till Trogsta på lördag och fick titta på hennes lilla bäbis i magen, den är ju ganska stor nu 120 dagar!! Tyckte till och med att jag såg en svans,,,;) men Victoria trodde mer på att det var en hingst!!
Cornell tömkör jag nu med tömmarna spännda och det funkar bra, han slappnar inte av riktigt och går på tygel men skritt, trav och halt funkar perfekt. Styrningen från backen funkar också fint nu, behöver inte lägga till spöt på rumpan längre,,

2 kommentarer:

Frida sa...

Hej! Kul att läsa om Zaragozas utveckling, jag och min syster äger hennes "lillsyrra" och vi kommer absolut och kikar under hemmatävlingarna på Hippologum :)

Inger sa...

Kul att höra!! Hoppas nu bara att hon blir bra i sina ben så jag kan åka till Umeå.