tisdag 14 juli 2009

I dag var det dags för Zara att få lite träning igen. Jag sadlade, tränsade och lindade alla fyra benen. Det var första gången jag lindade alla benen och det gick jätte bra, hon brydde sig nästan inte alls. Lastade sedan och for upp till ridhuset. Lastade ur och nu backade hon ur utan att kliva på sidan om luckan. Hade bestämt mig för att longera i ridhuset för första gången. Zara tyckte det var lite läskigt och var rädd för nästan allt. Hon hoppade över kanten in i ridhuset och ville inte gå i närheten av väggarna. Började med att bara skritta runt en bra stund. Försökte sedan att longera en liten stund men det var som att göra det första gången. Hon rusade mest, tvärvände och genade i alla kurvor. Hon blev kanska nervös och svettig så vi tog det lugnt, gick runt en bra stund tills hon var ganska så lugn igen. Lastade sedan igen och åkte hem. Svampade av henne, smörjde hovar och smorde in henne med insektsmedel innan hon fick gå ut till dom andra igen. Nu har alla bromsar kommit så hästarna har det ganska jobbigt, speciellt Calista är mycket mer utsatt än som andra. Ska ringa Åke, min hovslagare, i dag för nu är det dags att verka alla hästar. Calistas hovar har jag medvetet låtit växa nu ett tag eftersom hon är så otroligt öm i sina fötter. Tror att jag ska sko henne igen så hon slipper ha så ont.

Inga kommentarer: