måndag 20 juli 2009

Regnet öser ned igen.


Ösregn igen! Släppte ut fölet och Calista en stund ändå för att annars klättrar han på väggaren. Fölet har fått så mycket energi och måste bara ut och skutta av sig lite. Lastade Zara och for upp med henne till ridhuset och longerade igen. Gick riktigt bra i dag, behövde nästan inte ta hjälp av longerpisken nåt utan hon lyssnade på mina komandon hela tiden. Hon är såååå dukig! :) Hon fick massor med beröm och klappar. Tränade också på att ställa upp framför pallen igen. Lyckades två gånger att ställa upp och stå still samt att jag kunde kliva upp på pallen och klappa henne på halsen. Hon är ganska rädd för pallen och annat som rör sig eller om jag rör mig för mycket men det verkar som hon lär sig ganska fort. Lät henne stå inne en stund och torka till och äta lite hö och kraftfoder innan hon fick gå ut igen med täcket på. När Calista och fölet kom in igen så tog jag, för första gången ut Calista på gången och lämnade fölet i boxen. Calista gnäggade lite från början men sedan stod hon lugnt. Fölet, däremot for runt och knäggade hela tiden. Borstade och fixade med henne en stund innan hon fick gå in igen. När jag öppnade boxdörren så rusade hingsten ut i full fart och jag hande ytterdörren uppe. Hann precis stoppa honom med armen och vända honom. Ska fortsätta träna att ta ut henne nu så går det nog bra att börja rida henne i september.

Inga kommentarer: