fredag 9 oktober 2009

Cornell i ny grimma


Den här veckan har det varit ganska lugnt. Göran har varit i Stockholm så jag har inte kunnat få hjälp med Cornell av honom. Pia har ju lite mycket med sina träningar, men i går hade hon tid så då kom hon upp och stod med honom när jag gick iväg. Det gick jätte bra och han stod bara och hängde i boxen när jag kom tillbaka. Red runt Orrsjön med Calista. Träffade Clara, Pias dotter, efter vägen så vi red tillsammans runt sjön. Clara har fått lånat Alexandras (Elins hästskötare) häst Ullett och rider henne regelbundet nu. Cornell har fått ny signalgul grimma. Den gamla började bli så liten att jag fick tränga på honom den. Nu har han fått en ponnygrimma som jag spänner in max. Den är full med reflexer så att vi ska synas när vi går över vägen i mörkret på morgonen.
Zara håller jag ju på att trappa ned för vila så hon har inte gjort så mycket den här veckan. Red i ridhuset på onsdag samtidigt som Pia skulle påbörja sin hoppträning. Mycket bra social träning blir det. Nu gick det bättre än förra gången men hon ville gärna titta åt det håll som hästarna hoppade så att hon såg vad som hände. Annars gick det jätte bra. Fick henne nu att trava runt hela ridhuset utan att stanna vid utgången. Ledande tygeltag börjar fungera,, till och från i alla fall. Har också börjt flytta henne för innerskänkel, men bara ett steg i taget. Flytta ett steg och massor med beröm och vila. Däremot har hon börjat bli väldigt otålig, halterna är katastrof. Hon vill inte stå still! Körde ju stenhårt med pallträning från början och hon blev väldigt duktig på att stå still vid pallen men nu har det spårat ur. Hon bara trampar runt och vill iväg hela tiden så på den punkten måste vi nog börja om från början. När det gäller formen så har hon gått från att ha huvudet rakt upp i luften till att variera från avknäppt, huvudet i luften och bra form. Så det gäller att hänga med och ibland rida på, lirka och vara stadig. Men hon är sååå trevlig och jag längtar redan att få sätta igång henne efter jul igen.

Inga kommentarer: