söndag 11 oktober 2009

Första riktiga träningspasset

Återuppbyggnaden av två feta kärringar har börjat!! Jag pratar naturligtvis om mig och Calista. I fredags tog jag ledigt halva dagen från jobbet så jag var hemma lite tidigare. Gjorde iordning Calista och red vårat förasta "riktiga" träningspass på uteplanden. Men riktiga menar jag att vi nu har en plan men det vi gör. Bäst att säga "vi" för Calista gör inget som inte hon har accepterat och gått med på. Hon kan vara gräsligt "stoig" och det gäller att vi samarbetar hela tiden och att jag ber henne snällt annars blir hon inte go att tas med. Men hon har varit jätte positiv och samarbetsvillig nu så jag tror att hon tycker det är skönt att börja jobba igen. Det som gäller nu är, som jag nämnt tidigare, högt tempo hela tiden i låg form. Gör mycket volter, ställer och motställer i alla tre gångarterna. Tvingar mig själv att sitta ned hela tiden för nu ska magen, ryggen och sitsen tränas!!
På lördag kom Victoria upp med Ella till ridhuset. Ella är 3år svart, snygg och jätte stor. Hjälpte till att hantlanga och hålla i häst. Hon longerade en stund först och då Ella är lite nervig så fick jag traska runt på läktaren och slå i lite dörrar som miljöträning. Efter en stund brydde hon sig inte längre och var lugn. Victoria red sedan runt en stund och det gick jätte bra.
På söndag var det ett strålande väder och jag red ut på morgonen med Calista. Red runt Orrsjön och klättrade uppför en del backar som finns där. Skrittade upp och ned för backarna flera gånger men nosen nära backen så att hon skulle använda ryggen så mycket som möjligt. När jag kom hem så städade jag i stallet och putsade lite på träns och sadel. Försökte rycka manen på både Zara och Calista men ingen av dom gillar det nåt vidare. Kan bara ta några tofsar i taget. Tog transporten upp till ridhuset med Zara och tömkörde. Gick strålande,, bortsett från några bock i början.

Inga kommentarer: