onsdag 14 oktober 2009

Fängslad pålle


Så här olycklig ser Cornell ut när han blir instängd och jag rider iväg med Calista. Det blev ett pass i ridhuset i tisdags. Plågade mig själv med nedsittning hela passet,,, phu,, vad det känns i mage och rygg. Tempo, tempo hela tiden och det gick jätte bra. Har utökat träningstiden nu till ca 40 min, men då har jag två skrittpausar. På torsdag ska jag lämna Cornell i fölboxen, tror det ska gå bra. Tycker synd om Zara som måste var själv ute i mörkret när Cornell står i hennes box.
I går var det Zaras tur att bli riden igen. Kände redan på gången att hon var väldigt pigg. Sköt rygg när jag skulle sadla och blev sur när jag drog åt sadeljorden. Trampade runt hela tiden när jag skulle kliva upp men har ju bestämt att vi ska börja om där så jag tjurade på tills hon stod snällt. Han inte mer än sätta mig tillrätta för än hon stoppade ner huvudet och bockade, fick snabbt upp huvudet igen och sedan gick hon snällt en bit. Hon dansade sedan iväg ner mot Pia men när vi gått över vägen så var det dags igen... kände då att detta inte var så säkert,, så jag hoppade av. Ledde henne sedan nästan ända fram till ridhuset innan jag klev upp igen och då var hon snäll. Gick bra att rida sedan, hon travade och gjorde halter utan protester. Travade förbi utgången utan att få stopp en enda gång. Har bestämt att jag kör samma taktik med Zara som jag gjorde när jag red in Calista. Bråkar och tjafsar aldrig utan så fort det blir ett stopp av något slag så backar jag, dvs kräver lite mindre och massa beröm när det blir bra. När vi sedan gick hem igen så gick hon lika snällt som hon gjort förut.

Inga kommentarer: