torsdag 1 oktober 2009

Ny månad!


Då var det oktober och målet för mig den här månaden är att jag ska börja rida Calist 3 gånger i veckan och också kunna lämna Cornell hemma under tiden. Jag ska också kunna galoppera på Zara samt rida ut på henne en liten kort sväng. Hon ska sedan gå på en välbehövlig vila efter det.
I går var Åke, min hovslagare här. Zara fick skor, för första gången. Framhovarna gick jätte bra men bak var hon lite stökig. När Åke hade en hov kvar så fick hon vila och han skodde Calista. Sedan skodde han sista benet på Zara, men hon var ganska sparkig då också. Går nog bättre nästa gång. Verkande Cornell också, det var en liten kamp! Vi försökte att klämma fast honom mot väggen så gått det gick men han exploderade då och då. Gick trors allt ganska bra. När han farit i luften ett antal gånger gav han upp och det sista benet gick jätte bra. Problemet med fölisar är att man aldrig vet var dom tar vägen... uppåt, bakåt eller framåt och med en himla fart.
När Åke var klar så red jag Calista en stund uppe i ridhuset. När vi har tävlat så får jag ofta komentaren att hon inte är riktigt "bärig" och framme så nu ska jag testa en ny metod. Alla krumelurer i dressyr gör hon kanska bra så jag ska, under träningen nu, inte fokusera så mycket på det. Ska i stället bara rida på framåt i högt tempo hela tiden. Naturligtvis göra volter, skänkelvikningar lite öppna och så men hela tiden i ett högt tempo. Sedan i januari när jag räknar med att hon har hyffsad grundkondis så ska jag börja samla henne igen och fortsätta träning med byten och piruetter.
I dag red jag Zara också igen. Går bra ibland och ibland jätte dåligt. Hon går på jätte bra och tygeltag och skänkel funkar bättre och bättre. Problemet är att varje gång vi passerar utgången så blir det stopp och lite back. Så får jag truga en stund och så går hon igen. Nu en tid så har jag, för att hjälpa henne att svänga, lutat mig lite i sadeln för att se om det kan påverka. Men känndes som det blev motsatt effekt så nu konsentrerar jag mig bara på att sitta så avslappnat och balanserat som möjligt, tror det blir bäst.

Inga kommentarer: