onsdag 30 september 2009

Månadsbild på Zara


Måste lägga ut en bild på Zara också varje månad så jag ser hur hon växer och utvecklas. Tömkörde henne igen igår, har nämt förut att det inte händer så mycket nu i tömkörningen. Men när jag tänker efter så gör det ju faktiskt det. Hon har blivit mycket stadigare framåt, går på mycket bättre. Sedan slappnar hon av och sänker huvudet nu och volter och halter blir bättre. I går galopperade hon också i höger varv med tömmarna fastspännda som de ska, så det går framåt. Körde henne i transporten upp och nu gick hon in utan att tveka. Lämnade henne sedan i transporten efteråt medans jag gick in och mockade efter mig i ridhuset samt plockade ihop mina saker. Hon gnäggade och krafsade lite men inte så farligt mycket.
Har kollat runt lite vad hästfolk tycker om vaccineringar också, då det börjar bli dags att vaccinera Cornell. Även här finns det många åsikter. Enligt veterinär på orten så ska man vaccinera vid 4 månader och så gjorde jag också med Calista, när hon var liten. Såg sedan i Zaras pass att hon var vaccinerad vid 6 månader. När jag pratade med Kristina, som Id märkte Cornell, så sa hon att man ledigt kunde vänta till runt året då de har skydd från mamman. Tydligen så kan de bli sjuka om man vaccinerar för tidigt. Har bestämmt mig för att, även här, lägga mig lite mitt emellan. Kommer att vaccinera honom vid 6 månader, innan jag kör upp honom till Upplings hingstar.
Jag har också mätt Calistas mage för att se om den krymper något. Den är 233 cm på bredaste stället. Mätte också Gitanas mage för att se vad vi har att stäva emot och hon var 206 cm i omfång.

Inga kommentarer: