söndag 27 september 2009

Foderbekymmer


Ännu en helg som gått. På lördag hade vi kalas för Pirre och våra respektive föräldrar var här och åt lite tårta. På kvällen var vi på fest på jobbet. Jätte trevligt var det så i dag har jag varit lite trött och sovit i soffan några timmar.
Red både Zara och Calista på eftermiddagen. Tvättade Calistas svans som var otroligt smutsig efter all myggolja jag har haft på henne i sommar. Har medvetet låtit bli att borsta hennes svans nu när hon gått med föl i hopp om att den ska växa och bli tjock och fin. Men det hade jag inget för, den är lika tunn och gles som den alltid varit. Men vit och fin är den i alla fall nu.
I dag mätte jag också alla hästarna. Folk frågar mig då och då hur höga dom är och jag vet ju aldrig. Men nu vet jag och Zara är 162 cm, Cornell är 128 cm och Calista är 165 cm. Tänkte ta en bild på Calista nu ca en gång i månaden och lägga ut för att se om och hur hon förändras nu när jag har börjat träna henne. Har den här veckan fundrat och frågat runt lite om foder. Jag har alltid i hela mitt hästliv tyckt att hästar ska ha havre. Körde förr med krosshavre men sen sa någon att näringen försvann fort när den krossades så då började jag med hel havre i stället. Har irriterat mig länge på att hästarna skiter ut hel havre och det känns lite som de inte tillgodogör sig maten då. Så nu har jag bestämt mig för att börja följa utvecklingen och skippa havren och gå över på nåt allfoder. Nu blir det Hippo foder, då Uppling säljer det och det är enkelt att bara åka dit och hämta. Hippo bas musli har Calista fått ganska länge tillsammans med havren, mest för att jag tycker att det ser smakligt ut. Förut fick Calista havre, musli ca 3kg, betfor och 8kg hö och då fick jag komentarer hela tiden att hon var för tjock. Tog då bort betforen och sänkte till 7 kg hö och då blev hon fin. Nu har hon fått samma kraftfodermängd men jag har lagt till betforen igen och så får hon drygt 10kg hö. Men nu har ju även hingsten börjat äta med henne plus att han nu kräver mer mjölk från Calista så det är även därför som jag börjat fundera över fodret. Har frågat runt lite här och där och får lika många svar som jag ställer frågor. Man måste helt enkelt bilda sig en egen uppfattning så det är bland annat därför som jag ska knäppa kort och lägga ut på henne så jag kan ha koll, man blir lätt hemma blind annars. Nu har jag bestämt att Calista ska få 2,5kg Hippo alfa och 1,5 kg bas musli plus det andra och Zara får 1kg alfa och 2kg bas musli så får vi ser hur det blir. Zara är annars ganska fin i kroppen nu och jätte blank i pälsen.

Inga kommentarer: