söndag 20 september 2009

Cornell blir id märkt


I fredags var Kicki Girhagen från Sollefteå här och Id märkte Cornell och Upplings Notorius. Hon började med Upplings hingst och det gick sådär, när de skulle spruta i chippet så reste han sig och slog över trots att de var tre som höll i honom. Insåg då att jag behövde hjälp med Cornell också,, så jag gick hem och hämtade Calista och Cornell. Satt fast Calista på gången när jag kom upp och Cornell stod bredvid. Funderade om hon skulle skriva att han var fux eller skimmel men hon skrev skimmel, född fux. Han stod jätte snällt hela tiden när hon skulle rita av hans tecken och när hon, till slut skulle spruta in chippet så hoppade han bakåt. Hingsten blev inte så rädd men Calista trodde nog att vi gjorde nåt gräsligt för hon blev helt galen och kastade sig bakåt. Försökte få henne att gå framåt men det gick inte utan det slutade med att hon slet sönder grimman. Pia kom precis in i stallet då så hon tog fast henne och satt på henne en lånad grimma. Men nu är det i alla fall gjort!
På lördag red jag Zara igen. Den här gången gick det att rida henne ända hemifrån. Fick "motorstopp" en gång men annars gick hon så snällt hela vägen upp till ridhuset. Travade runt en liten stund och sedan red jag hela vägen hem också. Jätte duktig häst!! Löshoppade med Nelly och Zara på söndag. Den här gången gick det mycket bättre än första gången. De var mycket lugnare nu och sprang inte lika hysteriskt. Började med en bom på backen som de fick springa över ca 4 gånger och sedan höjde vi den till 20 cm. Inga större problem utan de hoppade över med bara lite tvekan. Gick sedan hem med Zara och bara bytte häst. Gick upp en sväng med Calista och Cornell i släptåg. Det gick bra, Cornell har börjat fatta vad det gäller nu och springer knappt efter längre. Calista är tappar massor med hår nu och hur än jag borstar så är jag full i vita hår så snart jag suttit upp på henne. Ska försöka bada henne nån dag framöver.

Inga kommentarer: