lördag 24 oktober 2009

Sista ridpasset med Zara


I dag har jag varit i stallet hela dagen. Göran jagade älg på morgonen och sedan for han till stan och körde kameran på Timrå matchen. Han är måldomare på Timrås hemmamatcher. Den som domaren ringer till när det är oklart om pucken är inne eller ute.
Red först ut med Calista. Det regnade lite så vi red runt sjön och ned till Torrsjö, funkar bra att rida efter vägen när det regnar för underlaget blir lite mjukare då. Travade och galopperade ganska mycket i låg form. Det blev nog den längsta turen vi gjort sedan vi började i septemper. När jag kom hem så ryckte jag manen, får ta lite i tagen för Calista hatar när jag rycker i hennes man. Hon har en man som ett russ så det är lite att tunna ur. Varje gång jag varit ute och släpper i Calista till Cornell igen så är han så arg... Sparkar på henne, klättrar och puttar. Precis som han vill bråka på henne för att hon varit borta.
Käkade lunch och sedan var det dags för Zara. Sadlade och gick upp till ridhuset. Det är nu över en vecka sedan som jag red så jag tordes inte rida upp. Longerade en stund och sedan satt jag upp. Hon var lite vinglig och tjafsig från början men när vi travat igång så blev hon snäll. Gjorde som vanligt volter och halter. Tränar att flytta rumpan lite för skänkel för att det ska bli lättare att få henne på yttertygeln. Funkar ganska bra, hon travar på i bra tempo och till och från har jag mycket bra stöd i handen. Kändes så bra att jag bestämde att detta var sista passet före hennes vila. Hade tänkt rida en gång till till veckan men det får vara, vill avsluta med ett bra pass. Nu ska hon få vila till efter jul. Målet var att jag skulle kunna galoppera också men skjuter det målet till senare.
Till sist tog jag ut Cornell på gången och borstade och kratsade hovarna,,, gick sådär. För första gången så försökte han verkligen slita sig lös, men som tur är så är han inte så stark än och kedjorna håller. Gick bra att lyfta tre hovar men den sista, vänster bak, ville han inte. Han bara slog åt mig hela tiden, och tyvärr så lyckades jag inte hålla fast benet. Gjorde om det flera gånger och till slut gav han upp och jag kunde lyfta utan att han sparkand men fick strunta i att kratsa den hoven. Lyfte den sakta och höll några sek och släppte och beröm, samma sak ytterligare tre gger.

Inga kommentarer: